Hvordan ser tabellerne ud?

Tags:    databaser

Jeg syntes det er lidt svært at gived det her en overskrift, men det var det bedste jeg lige kunne finde på.

Men her kommer spørgsmålet:
Jeg har i et stykke tid gået og spekuleret på hvordan f. eks EDBpriser.dk og shg.dk's databaser/tabller så ud.

Når man inde på edbpriser vælger et produkt, står der i adresselinien: http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=11111

Det vil sige at Listprices.asp nok hiver nogle dataer ud af en database/tabel...fint nok. MEN den åbner stadig siden Listprices.asp, hvis man går ind under en anden kategori (og vælger et produkt i en anden kategori)!!

Så er det jeg spørger om der er nogen der tilfædigvis har haft mulighed for at kigge på databser som EDBpriser's, og evt. kuknne fortælle mig hvordan det hele er sat op, om dataerne om både: bundkort, grafikkort, lydkort og alt udstyr...Om det ligger i samme tabel, eller...
Om der måske er en database med alle produkternes ID og TYPE (kategori), som så har relation til en tabel med f. eks bundkort???

Nogen der lige kan komme med en hurtig forklaring på hvordan det er sat op...Hvis i altså kan forstå hvad jeg har skrevet :-P



Det kommer an på hvor "gode" de er til at modellere deres database. Man vil typisk have nogle tabeller der hedder type og kategori, hvor man så slår nummeret for eks. bundkort op, derefter joiner man over i en produkt tabel hvor alle grafikkort, hadrdiske, og software står side om side i samme tabel, hvert produkt har så en "kategori" fremmednøgle som der så joines op imod, dette gør at du kan sende et vilkårligt nummer med som kategoriid og den findes så de produkter der passer på dette id.......

(¯`·._.·[Brian Hvarregaard]·._.·´¯)



t