Delphi .NET i samarbejde med MS .NET - Hvordan?

Tags:    .net

<< < 12 > >>
Har hørt nogle rygter om at man kan har frit valg mellem programmeringssprog på tværs at trelags-arkitekturen når man benytter .NET.
Jeg sidder i en lille gruppe hvor vi har hvert sit favorit sprog og det kunne være kanon hvis vi alligevel kunne kode noget sammen.

Et eksempel kunne være at jeg ville kode en netværksprotocol i Delphi .Net som skulle brues i et C# program. Hvordan griber jeg dette an i Delphi? (Kan godt kode netværket. Det er det er .NET integrationen som halter)

Jeg er helt på bar bund.. File --> New --> ?????



11 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 4 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hmmm... har aldrig prøvet det, men det der skulle være så smart ved .Net er at når det er kompileret er den kompilerede kode den samme (eller næsten den samme), og på det niveau er det så muligt at skifte mellem sprogene. Det vil med andre ord sige at i hver i sær skal lave jeres den (eksempelvis .dll filer) og så kan en C# udvikler benytte en .dll fil der er lavet i Delphi .NET. Det er hele idden med det, det vil sige at det først er når det er kompileret de er portable.

(¯`·._.·[Brian Hvarregaard]·._.·´¯)



Jeg ved heller ikke så meget om .Net teknologien. Men jeg ved i hvert fald at med Delphi kræver det den nye kompiler fra Borland, og den koster vist kassen! Det kan være man kan på en Personal Edition eller noget lign.!



Mener det hedder Assemblies i .NET terminologi...


Casper



Nååh yes ;-) det er vist rigtigt.... men det skulle være måden

(¯`·._.·[Brian Hvarregaard]·._.·´¯)



Men ved brug at dll'er har jeg da ikke mulighed for at kaste objekter mellem "de forskellige sprog", der benyttes til at lave det ønskede program. Så vidt jeg er orienteret kan dll'er kun benyttes til funktionskald.



Du kan godt lave en klasse .dll (eller assembly) i VS .NET hvor det kun er objekter der findes deri, ingen problemer i det overhovedet, det er endda et af de standard projekter der findes i VS .NET under C# (class library)

(¯`·._.·[Brian Hvarregaard]·._.·´¯)



Men ved brug at dll'er har jeg da ikke mulighed for at kaste objekter mellem "de forskellige sprog", der benyttes til at lave det ønskede program. Så vidt jeg er orienteret kan dll'er kun benyttes til funktionskald.


Der er forskel på native dll'er som dem du er vandt til at arbejde med fra C++ og Delphi og til .NET dll'er (Assemblies).
Microsoft burde måske have valgt et andet extensionnavn for at undgå forvirring .. men pointen er ihvertfald at de hverken er sammenlignelige eller kompatible.

Til selve spørgsmålet kræves der som tidligere nævnt en speciel kompiler for at du kan skrive Delphi til .NET, den er med i nyeste version.



Men ved brug at dll'er har jeg da ikke mulighed for at kaste objekter mellem "de forskellige sprog", der benyttes til at lave det ønskede program. Så vidt jeg er orienteret kan dll'er kun benyttes til funktionskald.

Der er forskel på native dll'er som dem du er vandt til at arbejde med fra C++ og Delphi og til .NET dll'er (Assemblies).
Microsoft burde måske have valgt et andet extensionnavn for at undgå forvirring .. men pointen er ihvertfald at de hverken er sammenlignelige eller kompatible.

Til selve spørgsmålet kræves der som tidligere nævnt en speciel kompiler for at du kan skrive Delphi til .NET, den er med i nyeste version.


lige en sjov bemærkning... istedet for .dll til Assemblies, så burde det vel være: .ass :)

Casper




lige en sjov bemærkning... istedet for .dll til Assemblies, så burde det vel være: .ass :)


Mjah, for .asm får jo bare en til at tænke assembler :)
--
Thomas Due
Software developer
udvikleren.dk - ASP redaktør
tdue@mail.dk




lige en sjov bemærkning... istedet for .dll til Assemblies, så burde det vel være: .ass :)


Mjah, for .asm får jo bare en til at tænke assembler :)
--
Thomas Due
Software developer
udvikleren.dk - ASP redaktør
tdue@mail.dk


damn, der var sgu én der havde læst på lektien :) - men hvad, sjovt var det da :)
Casper



<< < 12 > >>
t