C# VS. VB.NET?

Tags:    .net

Sad og tænkte på hvad der er af fordele ved C#(:net) i forhold til VB .NET
Har hørt snak om at vis man skal have et langtids holdbart sprog skal det værre C#, Da at MS vil fokusere meget på det
Men har også hørt at VB.net Skulle værrer hurtigere end C#
Men hva skal man vælge. ?
Selv kan jeg godt lide VB's synstakts, men kunne garantert vende mig til C#'s,

Hvilket sprog er bedst? Hvad er fordele og ulemper?



4 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 6 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hvad der er hurtigst er nok svært at bedømme i praksis.. nu ved jeg ikke hvor komplicerede applikationer du har planer om at udvikle.. men jeg mener at have læst at MSIL koden er noget mindre med C# end VB ... og at C# derfor er hurtigere..

C#'s syntax er meget nem at lære, især hvis man har arbejdet lidt med java eller c.. Det største problem er nok mere OOP hvis du ikke har arbejdet med dette før..

Jeg arbejder selv med C# dagligt, jeg sprang fra classic asp, med vb - og jeg kunne aldrig drømme om at skifte tilbage til vb... Selvfølgelig er det ikke bare en smagssag, der er da forskel på de 2 sprog - men det er jo det man har google.com til at undersøge, og derfor skriver jeg bare hvad jeg foretrækker, hvad der er hurtigst og mest fremtidssikret svarer "google" bedre på end de fleste herinde...

[EDIT] Jeg har nogle ret nemme ppt præsentationer fra skolen jeg kan sende hvis det har interesse ![/EDIT]

Med venlig hilsen
/Jokke Jensen
www.jj-multimediedesign.dk

[Redigeret d. 30/05-04 14:27:51 af Jokke Jensen]



Det er principielt ligegyldigt .. da begge er .NET baserede sprog og koden kompileres derfor om til IL kode og afvikles derfor lige hurtigt (Der er derfor ingen hold i at VB.NET skulle være hurtigere end C#).

VB har en løsere syntax, hvilket nogen synes er en fordel, mens andre foretrækker en mere striks syntax som C# (casesensitive, sætninger afsluttes med ; etc.), derudover er VBs syntax mere "menneskelig læsevenlig" hvor C# (og andre sprog i C-familien) har en syntax der er mere skrivevenlig.

Men i bund og grund kommer det nok an på hvad du foretrækker at arbejde med.

Der er dog et par små forskelle der taler til C#'s fordel, bl.a. understøtter det XML kommentarer (som kan være ret så anvendelig i forhold til kode-dokumentation) og eventhåndteringen er også bedre skruet sammen end i VB.NET.

Men i bund og grund kan du kode de samme ting i dem.



Well, der er ikke (den store) forskel, fordi det der sker ved .NET er at den kode du skriver i C#, VB eller noget andet bliver oversat til MSIL, et slags internationalt sprog for .NET som er selve koden der bliver compileret til færdige program.
Der kan dog forekomme små performance ændringer, men det er meget lidt, da i VB hentes et namespace der giver mulighed for bagud kompatibilitet med VB6!
Dette kan være med til at gøre det lidt sløvere, men generelt skulle ydelsen være den samme uanset .NET program, da de som sagt bliver oversat til det samme sprog der ryger videre i JIT compileren.

Programming is a lifestyle

[Redigeret d. 30/05-04 14:35:29 af Jeppe Andersen]



User
Bruger #635 @ 30.05.04 14:40
Well hvis man giver sig tid til at søge en smule i google finder man faktisk denne side som en af de første:

http://builder.com.com/5100-6373-1027686.html

Så vidt jeg hurtigt fik skimmet den igennem kommer han faktisk med nogle gode eksempler på hvordan c# MSIL kode er en smule mindre end VB.NET's MSIL.

Godt nok er denne artikkel gammel så om den holder mere ved jeg ikke.. men det er jo også bare et eksempel ?



t