ASP.NET postback vs. old ASP formhandling

Tags:    .net

Jeg har kigget lidt på ASP.NET (faktisk meget!) og har læst om postback fænomenet. Såvidt jeg har forstået det er det hurtigere end alm. ASPs måde at håndtere formular input osv., men jeg er ikke sikker på jeg har ret! Hvad er jeres erfaringer, og endnu bedre: har i artikler der underbgger det? Jeg skal bruge det i en skoleopgave så al baggrundsmateriale er værdsat!

på forhånd tak.



2 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 3 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Om der er den store hastighedsforskel ved jeg ikke, men noget du ihvertfald skal huske er at koder du dine ASP.Net sider med Visual Studio, så er ViewState (som indeholder de data som PostPack sender frem og tilbage) er sat til True som default på de fleste controls.
Det betyder at du faktisk overfører dine data to gange hvis du ex henter data fra en database og samtidig har sat ViewState til True på ex det DataGrid som du udfylder.
Alt afhængig af om du fylder din DataGrid i Page_Load eller _PreRender, så vil indholdet af DataGrid'et enten være fra ViewState eller fra databasen.

Ovenstående gælder selvfølgelig kun ved PostBack, og altså ikke første gang en side hentes, da ViewState jo er tom første gang.

Det er heldigvis let at slippe uden om, enten ved at sætte ViewState til False på de controls som du ønsker at hente fra en database, eller også smider du din databind for databasen ind i en if(!IsPostBack) enten i Page_Load eller _PreRender, alt af hængig af hvordan din kode er opbygget. !IsPostBack gør at indholdet af if sætningen ikke udføres hvis der er lavet en PostBack. Omvendt kan du selvfølgelig også bruge den til kun at gøre ting hvis der er lavet en PostBack til siden.

[Redigeret d. 09/07-05 12:22:20 af Duplo]



jeg har ikke lige noget baggrundsmateriale liggende..

Men at arbejde med forms i ASP.net er så meget mere genialt end man liiiiiige går og forstiller sig... Microsoft har ramt plet, det smarte i mine øjne er .net selv generere javascriptet der kører dine funktioner og metoder. Du får med meget lidt kode mulighed for at lave geniale webforms, hurtigere og mere stabilt end med ASP.


Med venlig hilsen
/Jokke Jensen
www.jj-multimediedesign.dk



t