ADO.NET

Tags:    c#

Er der en måde at generere en Database i SQL server 2005, på grundlag af et DataSet i ADO.NET?

Således at man kan skrive noget i stilen med:


myDataSet.GenerateDatabase("nyDataBase");

og så opretter systemet alle tabellerne med de rigtige index, primærnøgler og relationer?

---
Simon



4 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 3 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Det mener jeg ikke man kan, det nederste niveau i ADO.NET er connection objektet, og det kræver at der findes en database i forvejen. Hvis du skal Oprette en database kan du da bare lave en Command med en "create table" statement....

(¯`·._.·[Brian Hvarregaard]·._.·´¯)
Praesto et Persto



Er der en måde at generere en Database i SQL server 2005, på grundlag af et DataSet i ADO.NET?

Således at man kan skrive noget i stilen med:


myDataSet.GenerateDatabase("nyDataBase");

og så opretter systemet alle tabellerne med de rigtige index, primærnøgler og relationer?

---
Simon


Med mindre din sql-server er helt i skoven, så eksistere system-databasen "master" jo... og via den kan du oprette en database via sql "create database <navn>".
Osv med create table ...



Men ADO.NET kan jo køre i disconnected mode eller hvad man nu vil kalde det? Således at man har et helt dataset med nøgler, index og relationer. Og det ville være smart hvis man kunne "reflect"'e dette til serveren. Selv hvis man bare kunne få auto genereret de T-SQL statements som man skal bruge, ville det være rart?
---
Simon



Jeg er godt klar over at jeg kan lave en database vha. sql statements såsom create database... og create table... og der ud af. Men Det jeg godt kunne tænke mig er at lave en database udfra et dataset som jeg har liggende i hukommelsen.

Jeg har overvejet om det er muligt at skrive en xml fil vha. DataSet.WriteXml() metoden. Og herefter benytte dette schema til at generere den databasestrukturen til den nye database, selvfølgelig med nogle indbyggede funktioner, men det ender naturligvis nok bare med at jeg lavet det selv! Selv om jeg synes det er lidt irreterende at det skulle være nødvendigt!

---
Simon



t