Sudoku i C#

Tags:    c#

<< < 12 > >>
Hejsa

Jeg sidder og bikser rundt med et lille Sudoku spil, da stort set hele min familie er blevet totalt hooked på det spil. Så nu har jeg tænkt mig at lave et lille program som kan genererer en Sudoku (9x9) og efterfølgende checke om man har løst den korrekt.

Men jeg har lidt svært ved at finde nogle gode eksempler på hvordan man laver en ordentlig Sudoku generator og solver algoritme!

Nogen der kan hjælpe?

Mvh. Thomas Lykke Petersen



17 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 3 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Her er en engelsk tutorial, nok mest teori:

http://www.users.bigpond.net.au/sbryan/other/sudoku.html

mvh,
michael



Her er en engelsk tutorial, nok mest teori:

http://www.users.bigpond.net.au/sbryan/other/sudoku.html

mvh,
michael


Det var en rigtig god tutorial som forklarer spillet .. :) Er der nogen der har nogle C# eller pseudo kode eksempler på hvordan man eksempelvis løser en Sudoku programmatisk og genererer én?

Mvh. Thomas Lykke Petersen



http://blogs.msdn.com/brada/archive/2005/09/25/473774.aspx


(¯`·._.·[Brian Hvarregaard]·._.·´¯)
Praesto et Persto



http://blogs.msdn.com/brada/archive/2005/09/25/473774.aspx


(¯`·._.·[Brian Hvarregaard]·._.·´¯)
Praesto et Persto


Tak. Synes dog hans løsning er lidt gætteri og ikke en logisk løsning. :)

Andre eksempler?

Mvh. Thomas Lykke Petersen



http://www.codeproject.com/useritems/sudoku.asp

Er den ikke mere hensigtsmæssig ?

Med venlig hilsen
/Jokke Jensen
www.jj-multimediedesign.dk



Gætteri er noget lort..
Det skal være struktureret programmering :-)

Med venlig hilsen
Frede_Manden



tror ikke man uden en del iteration kan løse en sudoki.

Der skal gætteri til i en vis grad.

Med venlig hilsen
/Jokke Jensen
www.jj-multimediedesign.dk



At generere en SudoKu er det samme som at løse den, rent algoritme mæssigt. Jeg tror også at der skal en del trial-and-error til (altså gætteri). Optimalt skal det jo ikke kun gælde for en 9x9 matrix, men for en n x n matrix. Måske er det en genetisk algoritme der skal til?, men det bliver igen trial-and-error. Måske skal man generere en simpel SoDuKu og så blande den?

(¯`·._.·[Brian Hvarregaard]·._.·´¯)
Praesto et Persto



Det eneste "rigtige"(Her mener jeg uden for mange gætterier) måde at løse en Soduku, må efter min mening være at neural netwærk. Et neuralt netværk prøver såvidt muligt at efterligne hjernen, og man kan derfor lave et netværk og derefter træne det op, så det kan løse en soduku selv. Det skal dog siges at neurale netværk er et ret så avanceret emne, og det ville nok være nemmere enten at gribe problemet an med en genetisk algorithme(Som Brian har forslået) eller med en iterativ løsning.

Desuden fandt jeg også lige et forum for soduka programmøre. Kan være det kan bruges: http://www.setbb.com/phpbb/?mforum

MH.

The-Freak

Livet er for kort til at kede sig.
blog: http://laslego.frac.dk



Jeg er kommet lidt længere i processen og har fået lavet nogle forskellige objekter, som skal understøtte mit design for hvordan jeg vil generere / løse min Sudoku.

Jeg er enig i at der skal en smule gætteri til, og der vil være nogle iterationer, da der jo ikke (mig bekendt) er en ren matematisk løsning på en Sudoku. Jeg har tænkt mig at lave det således at når jeg tilføjer et tal, som matcher cellen, så opretter jeg en constraint således at det tal automatisk udelukkes for både den række, kolonne og 3*3 firkant. Så bliver det da en kombination af lidt gætteri samt logik .. :)

Men hvis nogen har et bud på en REN logisk / matematisk løsning, så hører jeg da gerne ...

Mvh. Thomas Lykke Petersen

[Redigeret d. 21/10-05 11:25:36 af Thomas Lykke Petersen]



<< < 12 > >>
t