.net? -undskylder på forhånd :)

Tags:    c#

Hej!

Jeg er efterhånden stødt på denne .net ting et par gange!
MEN hvad indebærer det HELT præcist? hvad er forskellen på C,C++, og C#? jeg vil på forhånd undskylde hvis det er et dumt spørgsmål der er vendt mange gang, men jeg er bare lidt nyskerring :P
-Kent



7 svar postet i denne tråd vises herunder
0 indlæg har modtaget i alt 0 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
C, C++ og C# er programmerings sprog.

.net er en programmerings platform

Med Microsofts nyere compilere kan du bruge en lang række sprog til at lave programmer til .net platformen, C#, Visual Basic, J#, asp og C++, men C++ på .net er ikke rigtig C++, selvom Microsoft forsøger at bilde dig det ind.
Selv den nyeste C++ compiler fra microsoft kan lave rigtig C++ kode, men det er nok snart slut.

.net programmer kræver at folk har instaleret .net framework på deres PC, det er vist efterhånden standard.



ok!

Men hvad er så fordelen ved den nye platform? og hvor bruger man det typisk? er den en speciel form for programmer der kører bedst på den platform?

:)



For brugeren af programmerne er der ikke den store forskel på .net og andre programmer udover at brugeren skal instalere .net for at kunne køre .net programmer.

Som programmør er det måske lettere at lave GUI-programmer der bruger .net end andre programmer.

.net er (indtil videre) kun for Windows.

Microsoft vil gerne at alle begynder at bruge .net til at lave programmer til windows. Man kan måske risikere at alle programmer til windows skal være .net om nogle år.

Hvis du lige er startet på at programmere synes jeg at du skal gå undenom .net. Når du har den basale programmering på plads kan du prøve at programmere i .net.



For brugeren af programmerne er der ikke den store forskel på .net og andre programmer udover at brugeren skal instalere .net for at kunne køre .net programmer.

Som programmør er det måske lettere at lave GUI-programmer der bruger .net end andre programmer.

.net er (indtil videre) kun for Windows.

Microsoft vil gerne at alle begynder at bruge .net til at lave programmer til windows. Man kan måske risikere at alle programmer til windows skal være .net om nogle år.

Hvis du lige er startet på at programmere synes jeg at du skal gå undenom .net. Når du har den basale programmering på plads kan du prøve at programmere i .net.


Med mono kan .net applikationer også køre på Linux. Hvor godt det er, ja det ved jeg så ikke ...

ellers tror jeg at du har ramt det essentiele helt fint :)
Min blog: http://winsor.hotserv.dk

[Redigeret d. 07/01-06 21:46:13 af Michael]



For brugeren af programmerne er der ikke den store forskel på .net og andre programmer udover at brugeren skal instalere .net for at kunne køre .net programmer.

Som programmør er det måske lettere at lave GUI-programmer der bruger .net end andre programmer.

.net er (indtil videre) kun for Windows.

Microsoft vil gerne at alle begynder at bruge .net til at lave programmer til windows. Man kan måske risikere at alle programmer til windows skal være .net om nogle år.

Hvis du lige er startet på at programmere synes jeg at du skal gå undenom .net. Når du har den basale programmering på plads kan du prøve at programmere i .net.



Ok! jeg tror bare jeg tager en bue uden om det for nu så, og læser videre i min C++ bog :) men 1000-tak for hjælpen!



[Redigeret d. 07/01-06 21:59:49 af Kent Sørensen]



Hej!

Jeg er efterhånden stødt på denne .net ting et par gange!
MEN hvad indebærer det HELT præcist? hvad er forskellen på C,C++, og C#? jeg vil på forhånd undskylde hvis det er et dumt spørgsmål der er vendt mange gang, men jeg er bare lidt nyskerring :P
-Kent


Hej Kent

Jeg syntes bestemt ikke du skal gå uden om .NET.
Du skal ikke se det som et programmeringssprog, men som et framework, hvilket det er. Det er udviklet for at afhjælpe en masse problematikker omkring generel programmering og tilbyder en masse forskellige muligheder som man som udvikler kan drage stor fordel af.
Det består principielt blot af en meget stor bunke klasser som du kan implementere i din egen kode. Koden du anvender fra frameworket er "sikret" stabil og gennemtestet.
Om du er til Microsoft eller ej er i og for sig irellevant, da koden kan afvikles på stort set alle platforme, hvortil der er skrevet et .NET framework (så som Mono til Linux/Unix).

Forskellem mellem C++ og C# er ikke ret stor rent syntaks-mæssigt, og du vil derfor ikke have problemer med at læse C#-kode (eller Java for den sags skyld), hvis du er igang med at sætte dig ind i C++.

Men husk på at C++ også er et .NET-sprog, hvilket gør det muligt for dig at anvende det samme fra .NET som man kan i C# (plus mere til endda, men det er sprog-specifikt).

Men alt i alt er .NET altså (næsten) uafhængigt af hvilket sprog du vælger at skrive i, men er blot til for at gøre programmering mere robust (det er så en noget kontroversiel påstand ;) )

Håber du kan bruge svaret til noget... :)



Men husk på at C++ også er et .NET-sprog, hvilket gør det muligt for dig at anvende det samme fra .NET som man kan i C# (plus mere til endda, men det er sprog-specifikt).


Bemærk at C++ med .net ikke er rigtig C++

Det gør imho at det er meningsløst at programmere C++ med .net, hvis man vil .net er det bedre at bruge et rigtig .net sprog som C#



t