Assembler

Tags:    programmering

User
Bruger #294 @ 03.08.01 14:36
Hvor kan jeg lære assembler?
Jeg har prøvet at læse en bog om det, men Assembler er sq ret svært!

CyberLSN



<quote>Hvor kan jeg lære assembler?
Jeg har prøvet at læse en bog om det, men Assembler er sq ret svært!

CyberLSN</quote>

Hvad skal du bruge det til (din pc, en microcontroller eller andet)? og hvorfor i alverden vil du dog det?

/Data



User
Bruger #294 @ 06.08.01 14:22
Hvorfor?
Der står i den bog jeg læser i øjeblikket, at Assembler er godt, hvis man vil lære sin computer bedre at kende. Og jeg vil gerne vide lidt om adresserne på min RAM og lidt mere om hvordan min CPU fungere.

Også fordi at jeg synes det kunne være sjovt at lege lidt med min CPU, min BIOS og mine RAM.







Hej
Forstår godt du vil lære assembler, det giver en god forståelse af hvad der sker længere nedde i systemet. Den nemmeste måde du kan lære det på er ved at starte din computer op i MSDos og køre kommandoen "debug", hvilke starter en assembler debugger. Her kan du skrive dine asm programmer (anbefales kun i mens de er små).

Prøv at stille spørgsmållet inde på ing.s-hjemmeside, her er der næsten med sikkerhed nogen der kan sige hvilken bog der skal bruges.

Personligt syntes jeg ikke assembler er svært, men der skal mange linjer til før der rigtigt sker noget.

Kort sagt om assembler :
Sproget går udpå at flytte (mov ax,5) tal rund fra registre i CPUen. Så en god start er at lære den ca. 9 grund registre at kende. (ax,bx,cx osv)

Faktisk er sproget simpelt for hver kommando er skrevet med ca 3 bokstaver.
div,add,sup,int osv
I sproget udnyttes oftes interrupt, disse fungere ved at der i de lave adresser på en computer ligger en adresse hvilke der læses når der kommer et interrupt. Denne adresse fortæller hvor adresse-pointeren skal bevæge sig hen, og start med at udføre et program. Som sagt tidligere bruges assembler ikke så meget til de store PC ting mere, men mere DSP, MIC ogsv.

Har selv en god bog omkring dette. Tror den hedder "Interface To Microcontrollere" (en ældre bog fra omkring 92). Kan købes i en tekniks boghandel.....

Håber dette kunne hjælpe lidt. Opgiv ikke dit forsøg på at lære assembler. Det blever nemmere når man kender opbygning af den CPU, man skriver til. Herved menner jeg busserne inde i CPUen. det smarteste omkring alle assembler- koderne er at have dem man bruger skrevet ned på en lille note. Så behøver man ikke hoske dem alle.

"Intet er svært hvis man blot bruger tid på det."

MVH
Janus









t