Skrive til printerporten

Tags:    programmering

User
Bruger #329 @ 05.11.01 20:15
Jeg vil høre hvordan man skriver til printerporten så man kan fx tænde og slukke en lille lys diode.
og hvordan man får input.
Skal jeg bruge noget specielt programmel, et bestemt sprog, kabel, ect.



2 svar postet i denne tråd vises herunder
0 indlæg har modtaget i alt 0 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
User
Bruger #280 @ 06.11.01 09:02
<quote>Jeg vil høre hvordan man skriver til printerporten så man kan fx tænde og slukke en lille lys diode.
og hvordan man får input.
Skal jeg bruge noget specielt programmel, et bestemt sprog, kabel, ect.</quote>


det virker vel lidt åbenlyst at der skal skabes en forbindelse mellem di printer og din computer, så mon ikke et printerkabel ville være en god idé :)
Så afhænger det jo af om det er USB eller hvilken typekabel.
Dernæst skal du kommuniker med din printerport hvor kablet er.

Kunne laves i C++ hvis du har kendskab til dette, ellers er det lidt kompliceret "bare" at gøre det med dette sprog.

Der er et indlæg fra nogen tid siden, hvor der var en der ville skrive til printerporten, prøv at finde det.

MVH
Rasmus



<quote>Jeg vil høre hvordan man skriver til printerporten så man kan fx tænde og slukke en lille lys diode.
og hvordan man får input.
Skal jeg bruge noget specielt programmel, et bestemt sprog, kabel, ect.</quote>


Hvis du vælger at f.eks bruge Borland C version 3. Finder der nogle direkte kommando kald. Så som

outportb(0x378,0xff);

Hvor 0x378 er adressen på LPT porten og 0xff der de 8 data bit i porten.
I porten er ben 2-9 data bit, og den 25 er stel. Hvis du kobler en lysdiode på porten skal du dog være opmærksom på hvor meget strøm du trækker ud af porten, max 25 mA ved nyere computere.

Hvis du vil bruge et Windows baseret programmerings sprog, er der lidt mere besværlig, da man ikke har direkte hardware adgang i Windows. Her vil man typisk oprette en HANDLE til porten og så via kommandoen

WriteFile()

skrive eller læse fra porten.
Så nemmeste er at bruge en Dos version af C/C++.

Hvis du har flere spørgsmål er du velkommen til at kontakte mig på
vanting@mail.dk

Med venlig hilsen
Thomas Vanting




t