PASCAL VS andre

Tags:    programmering

Hej Hvem-End-Der-Kigger.

Jeg har snakket med nogle i forskellige software firmaer, bl.a. en af mine forældres venner, om programmering. Da de hørte at jeg brugte Delphi, sagde de at jeg skulle skifte til noget andet, da PASCAL snart forsvinder. En af dem forslog også at jeg skulle læse noget om .NET for det vil blive det helt store.

Skal jeg lægge Delphi på hylden og begynde på evt. C++ eller .NET???
Hvis ja, hvor kan jeg finde noget om .NET???

Der er egentlig ik noget svar, men jeg vil gerne høre jeres mening.

Hilsen Trolle



Hej Troels,

Delphi er nok ikke det mest brugte sprog indenfor "professionel programmering", men jeg ville nok ikke skifte til .NET.
Hvis jeg skulle skifte til noget skulle det klart være C++, da der går rygter om at Microsoft overvejer at droppe .NET og komme med noget helt nyt & at C++ altid vil blive brugt, da det er så "kraftigt" et sprog.

Med venlig hilsen
Ken Christensen



Hej Hvem-End-Der-Kigger.

Jeg har snakket med nogle i forskellige software firmaer, bl.a. en af mine forældres venner, om programmering. Da de hørte at jeg brugte Delphi, sagde de at jeg skulle skifte til noget andet, da PASCAL snart forsvinder. En af dem forslog også at jeg skulle læse noget om .NET for det vil blive det helt store.

Skal jeg lægge Delphi på hylden og begynde på evt. C++ eller .NET???
Hvis ja, hvor kan jeg finde noget om .NET???

Der er egentlig ik noget svar, men jeg vil gerne høre jeres mening.

Hilsen Trolle


Drop _ALDRIG_ Delphi, DELPHI ROCKS. KÆMP FOR BORLAND og DELPHI

MH.

The-Freak

Livet er for kort til at kede sig.[Redigeret d. 29/04-03 13:15:55 af The-Freak]



Hej Hvem-End-Der-Kigger.

Jeg har snakket med nogle i forskellige software firmaer, bl.a. en af mine forældres venner, om programmering. Da de hørte at jeg brugte Delphi, sagde de at jeg skulle skifte til noget andet, da PASCAL snart forsvinder. En af dem forslog også at jeg skulle læse noget om .NET for det vil blive det helt store.

Skal jeg lægge Delphi på hylden og begynde på evt. C++ eller .NET???
Hvis ja, hvor kan jeg finde noget om .NET???

Der er egentlig ik noget svar, men jeg vil gerne høre jeres mening.

Hilsen Trolle

Drop _ALDRIG_ Delphi, DELPHI ROCKS. KÆMP FOR BORLAND og DELPHI

MH.

The-Freak

Livet er for kort til at kede sig.[Redigeret d. 29/04-03 13:15:55 af The-Freak]

Ehm... .NET er noget ækelt m$ crap og er totalt ukompatibelt med andre platforme... C/C++ ville også være det bedste alternativ til delphi, dog bruger ejg stadig delphi, og det kan du blive ved med da du altid ville kunne lave programmer til windows i det...
-
neuroman? det' da mig :D
Aloha - Er du fresh???



Delphi kan bruges hvis du skal lave RAD/prototyper/thin GUI og den slags.
Men skal du fx lave en server app, så stinker Delphi.
Man kan godt, men det er ikke lavet til det.

Jeg arbejde i et stort project over 2 år, og en lille del var bla.a. et GIS system, men det gik totalt på röven, det performede elendigt og virkede aldrig .. lavet i Delphi af click and drag amatörer.
(masser af "problemer" så som at hvis skærmen blankede ud (screensafer) kom der intet kort, men blot sort ... og hvis man körte musen over på serveren kom det med på kortet og hvad ved jeg).

Jeg taler ikke af erfaring, så ret mig dem der ved noget, men jeg tror ikke multi-tråd programmering er nemt i Delphi.

Skal du dog bare lave apps, særligt til windows, clienter og den slags, så er Delphi fint nok, og nok et af de mere "rene" sprog med hensyn til menneskelig læsbarhed.

Skal du lave noget server/tung app, ville jeg bruge c++, eller hvis det kun skulle köre på windows, så ville jeg lære .NET.

Lærer du .NET så kan du smutte over til Java rimeligt nemt senere hvis du skal, hvis du bruger C# altså og ikke et af de der forældede sprog der også kan bruges under .NET.

Så, hvad skal du nu og hvad er dine planer for fremtiden?

(En .NET installations for en udvikler (Visual Studio .NET) koster en bondegård, og jeg tror ikke du vil planke fra en kammerat eller noget hvis du skal udgive software lavet med VS .NET)

En fordel i c/c++ og C# i forhold til Delphi (Object Pascal/Pascal) er at syntaxen er rimelig ens, sådan "c-agtiv" og det hjælper en hvis man skal bruge sprog som Php, Java, Javascript og en laaang række andre sprog.



Delphi kan bruges hvis du skal lave RAD/prototyper/thin GUI og den slags.
Men skal du fx lave en server app, så stinker Delphi.
Man kan godt, men det er ikke lavet til det.

<snip en masse>


Hvorfor stinker Delphi til det? At jeres system ikke kørte så godt siger vel mere noget om de "click and drag amatører" du nævnte end det gør om Delphi...
Og nej, multitrådsprogrammering i Delphi er specielt besværligt. Der følger en fin TThread klasse med som man bare kan basere sine tråde på og så er det "bare" at bruge de funktioner der er i Win32 API'et til at undgå deadlocks og den slags.


Mht. til det oprindelige spørgsmål angående valg af sprog så ville jeg forsætte med Delphi og eventuelt supplere med C# på et tidspunkt. C# syntes jeg i øvrigt umiddelbart ligner Delphi bare med en C-agtig syntaks (hvilket vel ikke er så underligt da det er den samme mand der står bag begge sprog) så det burde være ret let at sætte sig ind i.



t