Simpel grafik i dos

Tags:    c++ visual-basic

Hej

For at sætte prikken over i'et på et lille simpelt program, kunne det være dejligt hvis man kunne lave nogle kanter med noget simpel grafik. F.eks.

************************
*Dette er et lille program *
*som kan lave små *
*regne operationer. *
************************

Er der en simpel måde man kan gøre dette på? Det kunne være rart med et eksempel, da jeg ikke er helt top professionel ;-)

På forhånd tak,

Bjarne



Jeg vil ikke kalde denne metode for simpel, men tvivler på at det kan gøres anderledes.

check: http://www.gametutorials.com/Tutorials/c++/Cpp_Pg4.htm

:)

- sh0rtaaay




Hej

For at sætte prikken over i'et på et lille simpelt program, kunne det være dejligt hvis man kunne lave nogle kanter med noget simpel grafik. F.eks.

************************
*Dette er et lille program *
*som kan lave små *
*regne operationer. *
************************

Er der en simpel måde man kan gøre dette på? Det kunne være rart med et eksempel, da jeg ikke er helt top professionel ;-)

På forhånd tak,

Bjarne


Brug ascii grafik tegn til formålet, der er tegn til venstre-top, venstre-bund, höjre-top, höjre-bund osv både i enkelt og dobbelt linier.

Er det ikke den du mener, men derimod muligheder for at lave pixels, så kommer det helt an på hvor fint du vil have det ... er det nok med fx 320*200 så er det meget simpelt at lave nogle functioner i dit program; en der ændrer din skræm til grafik mode, en der sætter et punkt i en given farve, og en der går tilbage til text mode igen.
Til den slags bruger du bare inline asm i dine functioner, det er meget lindt, drejer sig om nogle få linier og så er du klar.
Find og download fx help-pc i den seneste version du kan finde .. den har syntax til det meste i c og asm og en fuld ud dækkende liste over dos interrupt routiner og alt muligt andet (hardware porte, interfaces, timers osv) , noget gammelt noget men alt hvad hjertet kan begære nu du befinder dig i dos miljöet. (og er det under windows i en "dos-box", så kan langt de fleste kald stadig gennemföres uden problemer). [Men det kan godt være dte komemr til at lave lidt lort i den med hensyn til dos interrupt routinerne hvis du körer NT/2000/XP .. men det finder du jo ud af :) ]



t