Norske folkeskoler, nu med Linux

Tags:    it-nyheder

Den norske Skolelinux-gruppe har udviklet en Linux-version til landets folkeskoler.



Den norske Skolelinux-gruppe har udviklet en Linux-version til landets folkeskoler.


Hmmm. Jeg synes sgu at det var svært nok bare at installere Linux på min server :|. Den sysadmin vi havde på min folkeskole havde da umiddelbart problemer nok med bare at få Windows maskinerne til at fungere, så Linux ville vist være helt håbløst for ham :). Håber det er en uhyre brugervenlig version de nordmænd har lavet, ellers vil jeg da tro at de får en del problemer, ikke mindst med at lære børnene at bruge det :)

--
Mvh.

Kasper (TSW)
Webmaster



Den norske Skolelinux-gruppe har udviklet en Linux-version til landets folkeskoler.

Hmmm. Jeg synes sgu at det var svært nok bare at installere Linux på min server :|. Den sysadmin vi havde på min folkeskole havde da umiddelbart problemer nok med bare at få Windows maskinerne til at fungere, så Linux ville vist være helt håbløst for ham :). Håber det er en uhyre brugervenlig version de nordmænd har lavet, ellers vil jeg da tro at de får en del problemer, ikke mindst med at lære børnene at bruge det :)

--
Mvh.

Kasper (TSW)
Webmaster

Jamen du tror da oz alt for meget ;P. Ej skal nok tige stille fra nu af, da jeg aner keine om Linux...
*Mund lukket*

------------------
CMdanmark - Da best site evah
Web-creation is r0xing!!!!!!!!!!



User
Bruger #58 @ 20.08.02 00:01
<quote>Den norske Skolelinux-gruppe har udviklet en Linux-version til landets folkeskoler.</quote>

Bah, hvad med gymnasierne? :)
Ej, det vil da være nice hvis det faktisk kommer til at virke. Men alligevel har jeg på fornemmelsen at det ikke rigtig vil få stor succes, ikke med mindre Microsoft får et eller andet enorm slag gennem en retssag. (Og det håber vi jo alle sammen på :)
Til data-undervisning vil Linux eller andre *nix systemer være fremragende til bedre at vise hvad der faktisk sker, men til dagligt arbejde er Windows stadig det mest praktiske. Hvis der altså er tale om en ordentligt opsat (ikke for ustabil, ikke for usikker, ikke for sikker/begrænset) udgave.

G4S - not gas



User
Bruger #52 @ 20.08.02 00:04
Jeg kan kun sige en ting i denne her diskussion, at vi burde gøre det samme i Danmark,
og det er af en grund penge. Nu ved jeg selvfølgelig ikke præcist hvor mange penge der bliver brugt på windows licenser i Danmark, men mit gæt vil være, efter de nye microsoft licens regler,
at der skulle bruges 75.000.000 kroner om året til det, hvis vi leger at staten har 100.000 arbejdsstationer, og så kommer diverse Office pakker og Server versioner oveni, så 150.000.000 kr om året, er nok ikke helt ved siden af.

De 150.000.000 kr kunne bruges til at have over 6000 Linux konsulenter ansat istedet for, så har vi lige pludselig en masse flere arbejdspladser.

Om folk kan finde ud af det eller ej, det er ligemeget, hvis folk vokser op med linux, ville de osse have svært ved at lære windows.

Så jeg syntes det ville være et kæmpe stort initiativ at tage i Danmark, hvis samtlige af statens computere kørte Linux.


Så er der vist ikke så meget andet, at sige til det!

--
Lasse Hjorth[Redigeret d. 20/08-02 00:08:11 af Lasse Hjorth (cybo)]



[snip en masse :)]

Interessant synspunkt Lasse :). Jeg har dog lidt på fornemmelsen at Danmark ikke betaler for hver enkelt licens, men derimod får en pæn (mængde)rabat når de køber af MS. Jeg har godt nok ikke læst de nye licensregler, men ligemeget hvad er MS nok interesseret i at beholde et helt land som kunder, så jeg tror at der er pæne rabatter.

Desuden mener jeg nok at Linux stadig ikke er helt brugervenligt nok (i hvert fald i de gængse versioner) til at børn skal bruge dem, men man kan selvfølgelig arbejde mod en speciel version af Linux til fx folkeskolen. Og det er vel egentlig en af de stærkeste sider ved Linux?

Så hellere gøre som G4S foreslår, og lade dem der virkeligt interesserer sig for computere (og derfor har valgt den slags fag på gymnasium) lære Linux som en del af undervisningen. Det ville jeg personligt have været glad for at lære på IT A niveau på handelsskolen, i stedet for så meget andet!

Mht. at ansætte en stor bunke Linux konsulenter, synes jeg nok at det er en lidt uholdbar løsning. Et af de primære argumenter for at bruge OS software er vel netop alle de hulens mange penge man sparer?

--
Mvh.

Kasper (TSW)
Webmaster



User
Bruger #58 @ 20.08.02 00:17
<quote>Mht. at ansætte en stor bunke Linux konsulenter, synes jeg nok at det er en lidt uholdbar løsning. Et af de primære argumenter for at bruge OS software er vel netop alle de hulens mange penge man sparer?</quote>

Ideen er jo netop at de kan spare penge, fordi der ikke skal licensafgift til, og når først systemet er sat op (hvilket, så vidt jeg har forstået, ikke er det store besvær med den distribution, da den er meget fordigkonfigureret) kan vedligeholdelsen klares uden de store problemer, også for skolens normale IT administrator.
Og siden Linux er ægte multiuser, kan man jo faktisk klare sig med een stor server, og så en række tynde klienter, dvs. det kan også gøres billigere i hardware.

/G4S - not gas
www.g4s.dk -> IRC stats - scramblebot - mIRC scripts



t