Nyt site - vi har brug for din mening!

Tags:    udvikleren-info

Som beskrevet i det netop udsendte nyhedsbrev, er der en ny version af Udvikleren.dk på vej, der vil byde på lidt forandringer rundt omkring. Jeg vil forsøge at beskrive de vigtigste af dem i denne tråd, ikke mindst for at vi kan få en debat om det. Her kommer en liste:

Grupper

Det har allerede været diskuteret i en tidligere tråd. Her var der ikke rigtig nogen der virkede som om at de syntes det ville være et tab at miste gruppesystemet her på sitet. Problemet med grupperne er primært at folk hurtigt mister interessen i den gruppe de har meldt sig ind i, oftest pga. manglende aktivitet. Som udgangspunkt synes jeg personligt at grupperne er en god ide, men måske har der ikke været nok muligheder i dem, eller også er sitet ikke stort nok til at bære et sådan system på en seriøs måde. I hvert fald har jeg derfor besluttet at skippe gruppe funktionaliteten til næste version af sitet, om ikke andet så i hvert fald bare i første omgang. Skulle der senere blive en større interesse, er det meget muligt at jeg koder systemet op igen :)

Data

Som det også blev beskrevet i nyhedsbrevet, overgår Udvikleren til en helt ny database backend. Derfor er det oplagt at få sorteret lidt i de store mængder data der har ophobet sig igennem Udviklerens 5 års levetid. For at tage et eksempel, bliver den måde forumdata gemmes på helt anderledes. Jeg overvejede stærkt at konvertere alle de gamle indlæg, men endte med at være imod ideen. Det bedste argument for at gøre det, er at folk så kan søge i alle de gamle løsninger der er blevet leveret på foraene. Men gør folk det? Jeg tror det faktisk ikke. Kritikerne vil påstå at det er fordi at søge funktionen på sitet er for begrænset, men jeg tror nu at årsagen er en anden. Hvad end det måtte være, føler jeg i hvert fald ikke at det er besværet værd at bruge tiden på det, og så samtidig "forurene" det helt nye site med så stor en bunke gammel, rodet data. De fleste kan jo nok være enige med mig i at selvom der er mange gode og interessante tråde rundt omkring, så er der unægtelig også mange der er ret ligegyldige og som ikke har nogen værdi overhovedet. At sortere i det vil være håbløst, så derfor er min plan på nuværende tidspunkt at starte på en helt frisk. Hvad siger I?

En anden ting der ryger, af lidt de samme årsager som forum indhold, er Jeres Udvikler mails. Endnu engang er det en ret stor mængde data, hvor det er ekstremt lidt af det der er af nogen værdi. Skulle I have noget liggende der er værd at bevare, så tag lige en kopi med det samme :)

Af de ting der helt sikkert kommer med, kan nævnes: Artikler, ressourcer, bøger og FAQ's, samt naturligvis informationer om brugere, inkl. referencer, teknologier osv.

UP

Ja, hvad skal vi gøre med dem? Mit største problem er nok at der i dag er en del brugere på sitet, inkl. mig selv, der har Udvikler Point for ting som ikke rigtigt findes på sitet længere. I dag er det også sådan at nogen har så mange point, at der så godt som aldrig sker ændringer på toplisten over UP. Er det en ønskelig situation? Jeg har overvejet at vi alle skal starte forfra, men det er naturligvis noget jeg vil drøfte med Jer først. En anden løsning, som er lidt mildere, er at sætte alle udviklere til 500 UP i den nye version, og derefter indsætte point i forhold til de data der konverteres. På den måde vil ingen længere have point for ting der ikke findes på siden mere. Men hvad så med forumtråde? Personligt synes jeg at de mest velfortjente UP er dem man får for at hjælpe andre med deres konkrete problemer, og jeg ved at en masse af Jer har gjort meget for at tjene UP på denne måde. Men hvis forumtråde ikke længere eksisterer, hvad så? Umiddelbart ville mit bud blive en undtagelse af førnævnte regel, så man kunne få overført de UP man har tjent på tråde også, selvom de ikke længere findes. Men igen, hvad synes I? Specielt på det her punkt er jeg meget interesseret i at vi får en god debat ud af det, og kommer frem til en løsning sammen. Helt konkret er der vel følgende muligheder: 1. alle får sat deres UP ned til 500 på den nye side, 2. alle bevarer det antal UP de har nu uden videre, eller 3. alle får sat deres UP til 500, og får derefter udleveret point i forhold til hvad der bliver rykket over på den nye side. Går du ind for sidste løsning, så smid lige en kommentar omkring din holdning til problematikken omkring UP for forumtråde.

Det var alt for denne gang. Jeg vil poste i denne tråd når der er flere ændringer der skal diskuteres. Håber på en god debat, så vi kan få tingene på plads, inden det nye site kommer. Og glæd Jer i øvrigt til det, det skal nok blive rigtigt godt :)

--
Mvh.

Kasper (TSW)
Webmaster

[Redigeret d. 10/10-05 14:18:51 af Kasper (TSW)]



Well det der falder mig mest i øjnene, er ønsket om at fjerne søge funktionen. Jeg må sige at jeg selv bruger den en hel del, men det kan godt være det bare er mig. Synes den er meget praktisk, og bruger den gerne efter jeg har brugt google, inden jeg spørger på fora, da jeg så har chance for at have svaret uden at spørge. Men det har nok noget at gøre med at jeg altid har været mest for princippet at man selv må gøre noget før man spørger.

Mht UP synes jeg måske ikke det er så meget UP som tæller på dette forum, (de tæller self) men derimod antal posts man har på det enkelte forum. Synes det giver et meget bedre billede, men selvfølgelig understøttes dette af at man har fået UP for det også. Jeg synes man bør få UP for de artikler der allerede ligger her, men ellers er jeg for ideen med at sætte det hele på 500.

Jeg glæder mig til at se hvad du har fået lavet denne gang.






For lige at sikre mig at der ikke kommer nogen misforståelser omkring dette: Jeg har ingen intentioner om at fjerne søgefunktionen fra det nye site :). Men jo, resultaterne bliver naturligvis lidt begrænsede i starten, indtil der er blevet besvaret nogle spørgsmål i de forskellige forums osv. :)

--
Mvh.

Kasper (TSW)
Webmaster



Jeg går op i mine charts points posts osv. At miste de ca. 5500 UP og stats som den person der har post næstflest gange, den 3 mest online person og blandt de 10 profiler der er blevet besøgt. Det har jeg brugt næsten 3 år på at opbygge. For mig vil det være et nederlag at miste al den "respekt" eller hvad man nu skal kalde det.

En anden ting jeg kom i tanke om er. ASP.Net...virker det ikke af røven til i Firefox??

-----BEGIN GEEK CODE BLOCK-----
Version: 3.12
GED d- s: a--- C++ U? P L+ E? W++ N? o? K- w
O? M? V? PS PE? Y? PGP++ t 5? X+ R tv+ b+ DI? D+
G e-- h! !r y--
------END GEEK CODE BLOCK------



For det første synes jeg det ville være dumt at fjerne alle de gamle forumindlæg, det vil næsten svare til at nulstille udvikleren.dk. Megen af den viden man efterspørger kommer ofte fra en forumtråd. Kig eventuel lidt på internet statistikken og se hvor mange der kommer fra søgemaskiner eller lignende. Det er dem der har fundet et svar på deres problemer i en forumtråd, dem skal man for alt i verden da bevare. Hvis vi sammenligner lidt med et andet udvikler site eksperten.dk, så forestil dig hvad der ville ske hvis de fjernede alle deres gamle tråde! Jeg synes helt klart at dataene skal gemmes, det er helt klart en fordel for brugere der ikke kommer forbi Udvikleren hver dag, eller som ikke er aktive her på sitet kan søge frit mellem alle de informationer der er gemt. Måsker er problemet med alle de data at de er for vanskelige at søge i, eller de ikke er grupperet korrekt. Data som disse synes jeg ikke bør smides væk, de er med til at gøre sitet til det det er i dag (hvordan med krydsreferencer, dvs. tråde der linker til gamle tråde - hvordan skal det håndteres?). Efter min mening er det en ny version af udvikleren der skal lanceres og ikke en ny udvikler (dvs. en tom version). Som omtalt tidligere må der eksistere noget statistik omkring hvad der bliver mest brugt her på sitet, er det artikler eller fora? er det nye eller gamle forum tråde? Hvor mange Eksterne brugere kommer fra eks. google, med en søgning ned midt i et forum? Prøv at skær alle de google søgninger fra og se hvor mange brugere der så kommer ind på siden! (når du regner ale de personer fra, der er faste her på sitet, det er jo ikke os der kan/skal trække sitet, det er alle de eksterne brugere)

Med hensyn til UP, så synes jeg at man skal beholde sine UP. Argumentet for dette er at jeg som bruger skal ikke bør opleve at ændringer på siden påvirker mine points. Alt dette bør være transparent for en bruger, jeg ville komme ud af en konvertering dårligere stillet end hvis denne ændring ikke sker, det er måske ikke det mest brugervenlige. Samtidig kigger jeg ofte på de points en bruger har, når jeg kommenterer en tråd, brugerens UP giver et fingerpeg om hvor aktiv den enkelte bruger er (dette er en del der hjælper med til at give et helhedsindtryk).

Med hensyn til grupper, så kan jeg rigtigt godt lide ideen, men jeg vil give ret i at jeg i lang tid ikke har været medlem af nogle grupper, da jeg synes der enten ikke skete nok, eller det var besværligt at dele ressourcerne mellem gruppen og siden generelt. Jeg synes det er en skam at fjerne konceptet, men jeg kan ikke argumentere for hvorfor de skulle blive. Måske skal de laves i en anden forklædning? Således det ikke er alle og enhver der kan lave en gruppe!!! Ellers skal gruppekonceptet kun være tilgængeligt hvis man udvikler et stykke software sammen??? Sådan lidt a'la SourceForge ? Blot en tanke...

(¯`·._.·[Brian Hvarregaard]·._.·´¯)
Praesto et Persto



Jeg synes det ville være synd at smide forumdata væk. De er med til at danne hvad Udvikleren er i dag, og jeg tror udvikleren ville miste en del, hvis de blev fjernet, så det er jeg imod.

Med hensyn til ups, så interesserer det mig ikke så meget, men man kan vel sige, at det er en slags valuta her på siden. Hvis du smider en gammel computer væk, fordi du har fået en ny og bedre, så skal forhandleren af den gamle computer da heller ikke give dig pengene tilbage for den...

Behold endelig så meget data som muligt.



Du kunne jo også skifte til et simpler system som

1 up for forum svar spørger bestemmer selv hvem i tråden han mener gav det hjælpende svar og kan godt vælge flere end 1.(evt. koste spørger 1up at stille et spørgsmål).

10 up for artikler.

og sige 5 up for anmeddelser man har trods alt gidet at læse en hel bog.

og 2up for at tilføje en resource.

Så skal det også være lettere at se hvad man har fået up for, kan f.eks ikke se helt hvordan du har fået 37000,ikke fordi jeg tror du snyder eller noget men det står ikke i profilen hvilke resourcer og bøger du har anmeldt.

De gamle point tildelinger skulle så converteres til de ny tildelingsystem.

dette system ville gøre at man kun skulle få godkendt svar til 10 posts for at nå op på 1 artikel, i stedet for de nuværende ca. 70 eller noget i den retning.




Og ville også være rart hvis man nu absolut skal se hvor mange posts folk har lavet at antallet af posts i et forum blev delt op svar,kommentar spørgsmåls bar.
-----------------------------------------------------------------------------

Min side ->www.the-hive.dk/~donp/



Jeg er passiv bruger på udviklingen jeg har ikke oprettet mange spørgsmål og har af den grund ikke logget ind mange gange. Men jeg er stadig flittig bruger af den store mængde viden der ligger i forum indlæggene. For mig af se ligger den største viden hos udvikleren.dk ikke i artikler men i indlæggene. Mange af artiklerne er meget begrænset hvorimod man ved hjælp af foraerne kan finde hjælp på et meget bredere område uden man nødvendigvis behøves at oprette et nyt indlæg.

Hvis udvikleren nulstillede alle sine foraer vil det helt sikkert betyde at jeg vil koncentere mig om Eksperten.dk, der indeholder langt flere foraer og mange flere indlæg, men som samtidig har en lidt mindre seriøs artikel sektion.

Din påstand med at de gamle fora indlæg ikke bruges tror jeg heller ikke holder, prøv at lave en afstemning omkring emnet, du kan ikke bruge den statistik der for udvikleren søgemaskine da denne langtfra er ene om at formidle fora indlæg.

Tænk over det.

Som andre også har nævnt vil et site som eksperten heller aldrig slette alle deres foraer fordi de skifter til en ny platform.

Hilsen Per Dalbjerg
PHP programmør



Som andre tildligere har sagt synes jeg det ville være dumt at fjerne alle de gamle forum indlæg da jeg selv finder mange af dem relavante hvis jeg lige står og mangle en ide til at løse et mindre problem.

Jeg har en delt mening om UP's. jeg har 10 gange mere respect for Bertel Brander, som jo ikke har ret mange point end jeg har for så mange andre med flere 1000 UP's, men en positiv ting med up's er at man får hurtigere svar hvis man sætter nogle point på spil.

- SpeC|DK - #SpeC.DK @ Q-NET



jeg er helt enig i at alle forum trådene skulle beholdes. evt. lave en "gamle forum" side hvor man kan søge og finde gamle posts og så lade de nye forums være tomme...

men jeg syntes også at up's skal blive stående for der er mange der har brugt flere år på at tjene dem (jeg har personligt brugt flere år på at spilde mine up's!)

men det er bare min mening, men jeg syntes også at du skulle prøve at lave en afstemning om de ting...
--------------------------------------------------
[THIS IS A SIGNATURE VIRUS! PLEASE COPY IT INTO YOUR OWN SIGNATURE(S)]
--------------------------------------------------
tjeck lige http://www.udvikleren.dk/groups/?gid=18 hvis du vil hjælpe med at lave et godt spil!



Jeg er personligt fuldstændig ligeglad med udviklerdinarer, men jeg er enig med de andre i at det ville være selvmord at rydde forummet totalt. En total konvertering er vel heller ikke en umulighed? Kan det ikke lade sig gøre at tage et dump af de relevante tables, pille den relevante information ud af dem, og lagre dem i det nye format (links bliver ødelagte, men det må man tage med)? Det betyder naturligvis at der kommer noget rod med signaturer, men det overlever vi nok.
--
Blog:
http://www.sigkill.dk/blog



t