Kina tager skridt mod piratkopiering

Tags:    it-nyheder

I Kina er det nu forbudt at sælge computere uden styresystem. Alt for mange installerer piratkopier af Windows.

Læs hele nyheden her: http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=26300



man kan da vel stadig bare købe delene også selv bygge computeren??..De eneste sådan en lov vil ramme vil være de normale brugere, som ikke kan finde ud af at bygge deres egen computer.



altså, det kan vel omgås ved at sælge en computer med kun dos? MS DOS er jo også et OS, ikke? ;)



Selvfølgelig kan man jo vel bygge dem selv, men det er jo slet ikke så mange af kinas befolkning som kan gøre det. Det vil jo få det hele til at dale drastisk!

Ved det Per siger, syntes jeg også at det er latterligt. De sælger det jo bare med Linux eller et eller andet hjemmestrikket OS. For hvor går gransen til at noget er et OS. Det er der vel ingen regler om.

Kan ikke lide denne regel. Fint nok de prøver at stoppe piratkopiring, men metoder er ligesom mange andre regler i kina efter min mening for grov. Og så at skulle sende informationerne! Har de ingen rettighedder i det land? Syns de er lige så vilde som de der med max 1 barn. :D



Ehm har I overhovedet læst artiklen? Der står jo netop "Det skal forhindre, at kunderne nøjes med at købe den 'nøgne' hardware og så installerer en piratkopi af Windows bagefter." og med hensyn til OS så må man producenterne selv bestemme hvad for OS der skal ind, som også står fremhævet i artiklen.



vi har læst artiklen (eller, jeg har i hvert fald :))

og 1 ting er at købe en færdig computer, uden OS. Noget andet er at gå ind og købe en harddisk. Og lidt RAM.. Og et bundkort.. etc.

og jeg siger jo netop også, at producenten kan indsætte MS DOS, og så kan brugeren derefter snildt gå ud og skaffe sig et piratkopieret Windows-system. Dermed er loven ubrugelig. Pointen er at nedsætte piratkopiering, men hvis producenterne bruger MS DOS som deres obligatoriske styresystem, vil MS Windows stadigvæk blive piratkopieret rask væk.



Har lige overset den linje.

Men er enig med Per.
Man vil nok bare smidde linux med. Det er jo også gratis for forhandleren og skal jo bare lige brandes ud :D



Per Sikker Hansen > Man kan da også bare smide XP eller andet ind og derefter købe sit eget OS, og installere den. Ved godt at det ikke er særligt klogt først at betale for en lovlig OS og derefter smide ens piratkopi ind, men det er vel det samme.
Jeg ved ikke hvor meget det her vil stoppe ulovlige kopier, men et ting er sikkert. De kommer ikke til at smide Linux ind. Det tror jeg MS med glæde vil betale sig fra, lovlig eller ulovlig. Ryger MS' marked i Kina, ryger en stor del af deres omsætning, kunne jeg forstille mig.



t