Din mobil bliver et kreditkort

Tags:    it-nyheder

Mobiltelefonen er på vej til at blive dit nye kreditkort. Nokia har nemlig sammen med Visa opfundet et system, der gør din mobil til et kreditkort.

Læs hele nyheden her: http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=26472



Tror ikke det er særlig sikkert! Alle andre kan vælg også modtage signallerne. Stjæleren kunne måske bare have en bærbar i nærheden!



Jeg er ret sikker på at GSM i sig selv er krypteret så andre ikke uden videre kan "se" hvad der bliver sendt.

Jeg er også ret sikker på at de kører en mindst 128 bit kryptering ovenpå, som ingen kan bryde de første par dekader.

Så sikkerheden er sansynligvis mindst lige så god som et dankort.



Jeg har den overbevisning at hvis man virkelig vil (hvilket fuskerere vil) ha lyst til kan krypteringer let krypteres!!!
Krypteringer er ikke nok!



Indlæg senest redigeret d. 29.04.2006 13:09 af Bruger #5097
Når krypteringer har nok bit så kommer de ind i kategorien ubrydelige inden for de næste 1000år. Så er det vel sikkert nok. I øvrigt Kan man nemt aflytte mobiltelefon-samtaler, bare kun den ene part, den anden er nemlig krypteret.



Tja. Det har du måske ret i. Hved ikke så meget om krypteringer, men man kan jo lave programmer som tjekker flere tussinde muligheder i sekundet. Og pludselig må den vel være der!



Hvis det er 32 bit kryptering har man 2^32 = 4294967296 muligheder.

Hvis det er 64 bit, som i standard GSM, har man 18446744073709551616 muligheder der skal checkes.

Har det er 128 bit er det 3,4028236692093846346337460743177e+38 kombinationer.

Så hjælper det ikke meget at du kan checke flere tusinde muligheder i sekundet, hvis du vil være færdig i dette årtusinde.



GSM er krypteret, og ja de smider vel en 128 bit oveni. Tror nu at det er sikkert nok. Man kunne vel også bruge en Linear A eller B kryptering de er vist ubrydelige. Mener jeg hørte en mat. nørd snakke om her den anden dag.
Men er vores mobil ved at blive et samlingspunkt i vores hverdag? Man kan jo snart alt fra den, sådan ca.



t