Begræns antal checkbokse man kan vælge

Tags:    c#

Hej Udviklere

Jeg sidder og programmerer en lille quiz i Winforms, og er stødt på et problem. Jeg har opbygget quizzen med en række CheckBokse, så brugeren skal vælge f.eks. 5 svar ud af 10 mulige.

Mit problem er, at man kan vælge alle 10 checkbokse, og dermed være sikker på at få de 5 rigtige svar med. Det skal derfor kun være muligt at vælge 5 CheckBokse. Hvordan programmere jeg mig ud af det. Jeg har selv tænkt på en if sætning, men jeg ved ikke lige i øjeblikket, hvordan den skal se ud??






Indlæg senest redigeret d. 11.05.2006 13:51 af Bruger #7690
2 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 5 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Det kan jo gøres på flere måder.

1. Du kan registrere hver gang en checkboks bliver 'skiftet' og så have en variabel (int) der indeholder antallet af afkrydsede checbokse. Hvis en checkboks afkrydses skal der ligges 1 til variablen, hvis et kryds fjernes skal der trækkes 1 fra variablen.
Når en checkboks bliver afkrydset skal du bare tjekke om variablen har en værdi på 5 eller større.

2. I stedet for hele tiden at holde styr på det kan du hver gang der afkrydses en checkboks løbe alle checkboksene igennem og tælle hvor mange af dem der er afkrydsede. Hvis der allerede er afkrydset 5 må checkboksen ikke tjekkes.



Det kan jo gøres på flere måder.

1. Du kan registrere hver gang en checkboks bliver 'skiftet' og så have en variabel (int) der indeholder antallet af afkrydsede checbokse. Hvis en checkboks afkrydses skal der ligges 1 til variablen, hvis et kryds fjernes skal der trækkes 1 fra variablen.
Når en checkboks bliver afkrydset skal du bare tjekke om variablen har en værdi på 5 eller større.

2. I stedet for hele tiden at holde styr på det kan du hver gang der afkrydses en checkboks løbe alle checkboksene igennem og tælle hvor mange af dem der er afkrydsede. Hvis der allerede er afkrydset 5 må checkboksen ikke tjekkes.


Tak for hjælpen Martin. Det hjalp mig til at komme videre.



t