In / out i c++

Tags:    c++ delphi

Hej

Jeg har i c++ lavet et program som skal styre et solfanger anlæg, hertil her jeg købt et indstikskort til min pc.

Jeg har på mit kort en adresse decoder og nogle buffere. Jeg har selv lavet et forstæker kredsløb som skal kunne indlæse mine værdier fra ekstærne følere, og via en adc og buffer konvertere det analoge signal fra følerne til digital.

Jeg har derfor prøvet at finde en måde at få borland c++ builder til at kommunikere med mit kort via isa-bussen. men uden held :(

Jeg har enda prøvet at sætte en kode stump fra assembler ind i c++ med stor jubel :)

asm
{
kode !!
}

Men når jeg tager det over i Turbo C for at lave det til dos, så laver den skuder muder.... :o(



PLEASE HELP :O)




Dennis[Redigeret d. 03/03-03 17:12:11 af Dennis Mortensen]



3 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 1 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hej Dennis Mortensen !!!
Da du køre Win XP, og ønsker at skrive til et indstikskort er du nødtil at lave en driver til dette.
Det er ikke vildt svært bare rolig !

Følg følgende :
1. Sæt din kort i computeren
2. Skaf "Win Driver" ("Wd433.exe") og instaler dette på din maskine (se evt www.beyondlogic.org)
3. Find den basis adresse din indstikskort har. (se manual på kort eller hardware beksrivelse i Windows)
4. Enten kommer dit kort frem i WinDriver eller også indsætter du adressen og for søger at læse og skrive fra denne adresse i programmet.
5. Når adressen er indsat i WinDriv oprettes en driver til Visuel C++.
6. Denne teste i C++.
7. Header filen og Cpp filen kopires over i det projekt du vil bruge den i, og derefter bruger du den som du ville have brugt normalt.

P.S WinDriver er betalingssoftware, men det kan være du kan få den i en prøve version eller sådan noget.

Du må meget gerne skrive resultatet omkring dette projekt. Det lyder spændene. Roder selv med elektronik og vil gerne hjælpe hvis der kommer problemmer, hvis jeg altså har tid....

Held og lykke med projektet

Janus S. Andersen

P.s Ellers prøv "Simon Kjærulff" tror han har et projekt omkring USB

*** Livet er smukt ***
[Redigeret d. 03/03-03 13:16:33 af Janus S. Andersen]



Hej

Jeg har i c++ lavet et program som skal styre et solfanger anlæg, hertil her jeg købt et indstikskort til min pc.

Men problemet er at jeg ikke kan skrive via mit indstikskort, eller modtage data udefra.

Jeg kører med XP

PLEASE HEL :O)

Dennis


Hej Dennis,

Du bliver nødtil at være lidt mere informativ:
- Hvilken type kort.
- Er der medfølgende drivere.
- Har du dok. og specs. til kortet

Det kan være meget svært at hjælpe uden de ovenstående info.

Mvh
Michael.



Hvis der anvendes MsDos kan der anvendes "IndVar=inportb(adr)" (læser fra adr) eller
"outportb(adr,værdi)".....

F.eks. lad os sige at base adressen er 378 hex (LPT - port / printer port. 25 bens stik ) og ønsket var at udskrive 13 til denne port under dos.
Program eks.
"
#include<dos.h> // Læse / skrive til port adr
#include<conio.h> // Til cin / cout (mener det er denne her)
#include<iostream.h> // ellers er det denne her (måske er denne kun til filer)


void main()
{
int portadr=0x378; // Port adresse angivet i hex
clrscr(); // Sletter skærm
cout <<"Vores test program til at skrive til "<<portadr<<"\\n";
outportb(portadr,13); // Skriver 13 til port adressen
cout<<"Fra adresse "<<portadr<<" kan læses : "<<inportb(portadr); // Skulle gerne skrive 13
delay(5000); // Laver en pause på 5 sekunder
}
"
Man kan også anvende en speciel pointer der peger på adressen, men det er optil programøren at vælge metoden. Se evt også poke og peek....

Best Regaard
Janus S. Andersen

*** Livet er smukt ***





t