Hvad bruger man Class Library/.dll til?

Tags:    c#

Hejsa, jeg kunne godt tænke mig at vide hvad man bruger Class Library til der står i Virsual C# at det bliver til .dll filer når man er færdig..
Men hvad bruger man .dll filer til?
Og hvordan funger Class Library



3 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 1 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Tak, Kan du prøve og give et ex på hvordan jeg kan hente noget ind i mit program fra en fil og hvordan skal de se ud..
Hvad kan jeg f.eks hente ind fra en dll fil og hvordan lægger jeg data i dem??

Hvis jeg har forstået rigtig.


Lad os sige du har lavet et project med nogen klasser og ting du kunne tænke dig at bruge andetsteds.
(Går her udfra du bruger Visual Studio 2005
Project -> Properties giver dig en masse muligheder. Her kan du bl.a. vælge output type: Class Library, hvilket resulterer du builder en .dll fil.

Hvis du eksempelvis ønsker din ASP.NET website har kendskab til disse .dll filer lægger du dem i projektets .bin mappe, hvilket gør det muligt at tilgå dem fra websides code-behind filer.

Har lidt travlt, men kan lige skrive et hurtigt eksempel:

(Her antager jeg du har buildet en dll fil kaldet Customers.dll tidligere som du nu har lagt i dit projekts bin-mappe)
Fold kodeboks ind/udKode 


Ret mig endelig hvis jeg har sprunget noget over, det er gået lidt stærkt. Vender tilbage i aften og kigger forbi.



Class Library er en slags "mappe" eller pakke i .NET frameworket, som du kan hente og bruge i din applikation. Således starter du din klasse med at importere de pakker du skal bruge, det kunne være:

Fold kodeboks ind/udKode 


I eksemplet er Web "undermappe" til System, næsten som man kender det fra windows, så har man rig mulighed for kun at anvende de ting man skal og ikke andet, for at spare ressourcer.
.DLL filer er igen "pakker" med data. Du kunne f.eks. vælge at gemme et lag af din arkitektur som .dll fil og genbruge den i et andet modul af dit system. Således kan man i Visual Studio importere en reference til en .dll fil, og igen anvende samme fremgangsmåde:

Fold kodeboks ind/udKode 


Dette giver en meget kraftfuld dynamik i programmet, og din arkitektur er således altafgørende.
Håber du fik lidt ud af det, ligeledes er jeg meget interesseret i at høre andres definitioner/kommentarer.



Tak, Kan du prøve og give et ex på hvordan jeg kan hente noget ind i mit program fra en fil og hvordan skal de se ud..
Hvad kan jeg f.eks hente ind fra en dll fil og hvordan lægger jeg data i dem??

Hvis jeg har forstået rigtig.



t