Linux på mobilen

Tags:    it-nyheder

En bred alliance af producenter og operatører vil udfordre Windows og Symbian med en international version af Linux til mobiltelefoner.

Læs hele nyheden her: http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=27150



Cool :D
Nice. Lyder da kanon fedt. Klæder mig til at se hvordan Linuxes interface vil se ud på en mobil :D



Den vil vel starte op i en terminal og skrive:

~home>

Og stå med en blinkene markør og forventer at du starter med at mounte et par drev og kompilerer kernen.

Jeg vil tro at man laver en
dl 123
Kommando til at ringe op ;-)

(Mere seriøst, jeg tror ikke at du skal forvente et "almindeligt" Linux interface.)



Det første ville da ellers være meget lir.



Nej, det ville da være fuldstændigt skørt at køre X11 på sådan en maskine (selvom det ville betyde at man kunne få vist sin stationære maskines programmers grafiske interface på telefonen - det ville være fedt). Det bliver nok Linux framebuffer som underlæggende teknologi og så et eller andet traditionelt telefoninterface.



Ja et traditionel interface. Lur mig om der ikke er nogle nørder der laver en terminal ligende interfarse til den. Men jeg vil da bare håbe man får følelsen af at man sidder med noget linux i hånden.



Jeg tror at sikkerheden i en mobil gør at man ikke får lov til at starte en linux shell og rode rundt som man lyster.

Men jeg er sikker på at der er mange der vil forsøge.



t