Struktureret programmering i C++

Tags:    c++ xml

Jeg sidder her med en opgave i det her dejlige sprog..... Men det er lidt svært at lave den da jeg fuldstændig har mistet overblikket. Er der nogen der har nogle fif til hvordan man starter og programmerer struktureret ???? HJÆLP

Hilsen Yogibear



1 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 1 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hej
Det første du gør er at dele opgave op i små bidder / dele.
Disse dele forsøger du at navngive. F.eks.
- Beregning af rumfang
- Udskrivning af resultater
- Data søgning

I disse såkaldte moduler forsøger du at finde ligheder og forskelle. Lighederne skal bruges til methoder og forskellene skal sådanset også bruges til disse. Herefter forsøger du at finde udaf hvilke informationer der skal gemmes, altså hvilke variabler der skal oprettes i klasserne under privat. Når disse er lavet lavet du selve interfacet. F.eks. SetRadius(int r) osv.... , int GetRadius() osv.... disse laves under public.....

Vent med at lave metoderne til du har oprettet alle klasserne og de variabler der skal bruges heri. Derefter opretter du metoderne og arver fra de klasser du kan bruge, husk at bruge konstruktøre og destrupter især hvis du anvender dynamiske variable eller blot pointere.....

Det er også en god ide hvis man kan arve noget fra en anden klasse, for på den måde slipper man selv for at skrive koden. Hvis du programmere i MFC kan CString mange gange bruges til alt med stringe istedet for et dynamisk char pointer ting......

Altså kort og godt, skriv ned hvilke funktioner dit program skal have. Find ligheder og uligheder og del derefter op i moduler........ Og derefter opret klasser mm.... Hvis du overholder dokumentationen er det ikke voldsomt svært, men ellers kan det blive voldsomt blot det at lave et skakspil eller hvilket som helst program..... Som sagt før er genbrug en god ting.....

Best Regaard
Janus S. Andersen

P.S håber du kan bruge det til noget, ellers må du bare forsøge at låne en bog om OOP på Bib....







t