Samme variabel i flere Winforms

Tags:    c#

Hej Udviklere

Jeg har fået et problem med mit C# quiz program. Jeg har 4 winforme, hvor den samme variabel skal kunne benyttes i alle forme. Den skal holde styr på ens point. dvs, at de point man fik i den første winform skal lægges sammen med de andre point i de andre winforme. Den skal så udskrives i en 5 winfornm, der viser det samlede resultat. Men i øjeblikket udskriver den 0, selvom jeg har svare rigtigt på spørgsmålene.

Jeg har følgende kodestumper. Jeg benytter egenskaber og arv, men jeg kan ikke få det til at virke.

Fold kodeboks ind/udKode 

Jeg håber i har en løsning på mit problem. Det er sikkert ikke så stort som det lyder :-)



3 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 2 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hej Esben,

Som jeg ser det, så er den letteste løsning på dit problem nok at sende antallet af point med fra form til form som en parameter. Du kan lave en constructor på din form, der tager imod en int, som den så samtidig sender videre næste gang.

Mvh.

Kasper (TSW)



Den allerletteste løsning er at lave en "globals" klasse, det vil sige en statisk klasse med en statisk variabel som alle dine forms bruger. På den måde skal du ikke døje med at sende det med som parameter...


eks.:

public static class Globals
{
public static int points = 0;
}

Fra din form kalder du så bare:
Globals.points++;

Dette kan gøres fra alle dine forms. Det er måske ikke særligt objektorienteret, men det virker!



Ja jeg overvejede også en lignende løsning, men jeg vidste ikke lige om den var pæn nok til at foreslå hehe :)

Mvh.

Kasper (TSW)



t