Musikindustrien har udhulet sit eget salg

Tags:    it-nyheder

Piratgruppen mener, at årsagen til det faldende cd-salg primært skyldes, at pladeselskaberne har gjort det muligt at købe og downloade enkelte numre. Fildeling er ikke synderen, mener Claus Pedersen fra Piratgruppen.

Læs hele nyheden her: http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=28032



Jeg tror enlig heller ikke at piratkopiring koster pladeselskaberne særlig mange penge. Især fra mig af.

Meget tit downloader jeg et nummer af et band og får smag for deres musik hvorefter jeg køber en cd med dem. Det er klart at der mistes penge, men ulovlig download af musik gør også det som radioen gjord i gamledage (og for den sags skyld stadig gør). At give lytteren smag fra noget musik hvorefter personen måske køber cd'en!


Det er vært fald sjællendt jeg downloader musik hvorefter jeg ikke køber deres cd!



De får jo stadig penge for at den bliver spillet i radioen. Hvis et musiknummer bliver spillet på en dansk kanal får kunstnerne omkring 200-250 kr/minut.

De får temmelig meget mindre per minut på fx amerikanske radiokanaler, fordi der er så mange flere kanaler.

-

Jeg tror også at de formindsker deres CD-salg ved at sælge musikken over nettet. Jeg ville nu aldrig købe musik over nettet, så skal det da være en wav/flac/mp3-fil uden nogen restriktioner udover copyright lovgivningen. Så vidt jeg har forstået er det nogenlunde hvad emusic.com tilbyder, men jeg har ikke prøvet det.



Jeg har lidt svært ved at se forskellen på at downloade et enkelt nummer, ulovligt, og optage et enkelt nummer fra en radiostation.
I begge tilfælde får lytteren en udgave af nummeret, som denne kan gøre med hvad denne vil.
Kunstneren tjener godt nok penge på at et nummer bliver spillet i radioen, men bliver nummeret kun spillet een gang, får kunsteren kun penge for den ene gang, og ikke for alle de andre gange nummer bliver spillet fra båndoptageren.



t