lav en 'stripbar'

Tags:    c#

Hej,
hvordan laver jeg en 'stripbar' i c#? ja ved ikke engang om stripbar er det rigtigere navn, men det lød godt:D
Altså den der ting i toppen af de fleste programmer, hvor der fx. er Filer, Rediger og sådan.. Hvordan laver jeg sådan en?



9 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 2 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hej Christoffer,
hvilken editor bruger du? (hvis du bruger nogen)
personligt bruger jeg Visual C# 2005 Express (tvunget af skolen ....). I din "toolbox" under "Menus & Toolbars" findes der et komponent med navnet "MenuStrip".
Der har du din menu :)

MenuStrip ligger i
System.Windows.Forms.MenuStrip

ud fra kode opretter du den således

Fold kodeboks ind/udKode 

dine menupunkter laver du så udfra klassen
System.Windows.Forms.ToolStripMenuItem

ex
Fold kodeboks ind/udKode 


Håber det kan hjælpe lidt :)



Selvom jeg bruger Visual C# 2005 Express som IDE, har jeg aldrig fået den til at lave koden for mig. Det er helt 99% valgfrit :) Så jeg vil foreslå dig at skaffe det, da det i modsætning til notepad, kan hjælpe til at gøre koden meget mere overskuelig (mulighed for at "minimere" blokke og sådan). Især ved større projekter.

Mht. menuen, ville jeg også bruge en Toolstripmenu som ken foreslår. Du kan jo bruge en Microsoft IDE til at lave det for dig og så lure koden af, for at se hvordan IDE'en har gjort det. Det må da være lidt lærerigt ;)



Indlæg senest redigeret d. 15.01.2007 20:50 af Bruger #11164
Er det en menu du tænker på?



Det er det vel.. Altså den som der fx. i IE og FF står Filer, Rediger, Vis, Gå til, Bogmærker og sådan i toppen.. Funktioner osv. Den helt i toppen af vinduet!



Det er en helt almindelig menu.
Der kommer nok snart en forbi der ved hvoran man laver sådan en i C# (jeg ved ikke noget om C#).
Eller prøv at slå menu op i hjælpen.



Jeg bruger faktisk bare Notepad, da jeg er overbevidst om det ikke er særligt lærerigt at få programmer som Visual Studio C# til at lave koden for en, når man kun er igang med at lære sproget:)

Jeg fik det til at virke lidt anderledes
Fold kodeboks ind/udKode 


Men jeg kunne rigtigt godt tænke mig at vide hvordan jeg giver, fx. menuen "style".. Altså som den ser ud nu, er den bare hvid og kedelig, men kunne være fedt at få den til at se flot og 'indbydende' ud som i fx. Microsofts nyeste programmer(tag Microsoft Visual Studio som et godt eksempel)



Den som Ken snakker om er faktisk en del pænere. (Ligner den i Office 2003 svjh).

Prøv at læse lidt om ToolStrip objekterne på msdn2.microsoft.com eller søg på google. Jeg har ikke selv sat mig ind i hvordan de virker, men det burde være muligt at finde noget om det.



Yeah... jeg kan ikke lige få Ken's til at virke...



Hey Christoffer,
har uploadet et eksempel med kode, godt nok genereret af C# Express. Håber det kan bruges.
http://kenman.dk.linux6.unoeuro.com/udvikleren/stripex.zip



t