Brug af Resource files (*.resx) til localization...

Tags:    asp.net

Hejsa...

Er ved at lave en ASP.NET side og ville benytte resourcefiles, så jeg først og fremmest kunne lave en dansk og en engelsk udgave af den side.

Har prøvet at finde eksempler og har også næsten fået det til at virke. Har desværre sourcen liggende et andet sted, som jeg ikke kan tilgå pt., ellers ville jeg have pasted det her. (gør jeg måske imorgen)

Det tætteste jeg fik til at virke er hvis man smider koden ind i load funktionen på selv ASP.NET siden og altså ikke i code-behind filen, men det jo lidt klodset.

Valget må meget gerne være ved hjælp af query strings, så det ser sådan ud: www.test.dk/default.aspx?lang=da-DK

nogle kommentarer, eksempler eller resourcer? :)

Hilsen Kasper

(Rettet: sry...Vidste ikke lige hvor meget 5 UP var, men kan se det nok er lidt for lavt sat, men nu er det fikset. Kan man ikke ændre det når den er oprettet!? :'( )



2 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 4 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hejsa,
kommer lidt an på, om du har valgt at benytte lokal eller globale resourcer..

For automatisk at generere en lokal resource fil skal du stå i designeren og gå op i menuen "tools" og vælge "Generate Local Resource". Så skulle mappen App_LocalResources gerne oprettes, hvis den ikke er det.. så er det bare at oversætte ..

Bemærk at du bør vente til du er færdig med at lave din side før du gør dette, da nye controller ikke automatisk bliver tilføjet til filen...

Nå men nu du så har default filen(formentlig dansk), er det bare at copy past den for at lave oversættelser til andre sprog. Så for at oprette en fransk oversættelse, vil du fx måske døbe den nye fil Default.aspx.fr.resx for en fransk oversættelse af Default.aspx. Så er det ellers bare at oprette en Default.de osv.. og så dobbeltklikke på filen for at redigere den til det enkelte sprog..

ASP.net er så smart at den automatisk vælger sproget ud fra den information browseren stiller til rådighed.

Hvis du vil teste andre sprog så gå ind i fx IE,og vælg "tools", og vælg internet options".. Klik på "languages" og i langugage preferences dialogen vælger du "add"..

Herundervælger du så det sprog du vil teste og vælger ok.
Herefter vælger du så at klikke på "move up" for at sætte det valgte sprog øverst og dermed som første prioritet.

Herefter skulle browseren gerne vise din side på fransk eller hvad du nu valgte.. :)

Held og lykke!



(Rettet: sry...Vidste ikke lige hvor meget 5 UP var, men kan se det nok er lidt for lavt sat, men nu er det fikset. Kan man ikke ændre det når den er oprettet!? :'( )


Det kan man af gode grunde ikke. Det ville jo ikke være særlig fair overfor dem der har svaret på indlæget ;-)

Jeg har i øvrigt lukket det andet tilsvarende indlæg du havde lavet...



Indlæg senest redigeret d. 12.04.2007 14:47 af Bruger #2243
t