Database og C++ builder 6

Tags:    c++

Hej,

Jeg er ved at lave et databaseprogram i C++ builder, og har fået db'en til at kommunikere med programmet, og har hentet nogle værdier ind i en variabel med en SQL sætning... Jeg har placeret et dbgrid i mit program, og vil nu have mine værdier fra variablen ind i dbgrid'en hen i en kolonne der hedder "Navn"..., hvordan gøres dette?? Hver gang søgningen foretages skal dbgrid'en gerne nulstilles(hviskes ud)...

mvh
Crockie...



1 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 4 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hej,

Jeg er ved at lave et databaseprogram i C++ builder, og har fået db'en til at kommunikere med programmet, og har hentet nogle værdier ind i en variabel med en SQL sætning... Jeg har placeret et dbgrid i mit program, og vil nu have mine værdier fra variablen ind i dbgrid'en hen i en kolonne der hedder "Navn"..., hvordan gøres dette?? Hver gang søgningen foretages skal dbgrid'en gerne nulstilles(hviskes ud)...

mvh
Crockie...


Hej

Når du har et TQuery og et Database Grid sammenkædes disse via en DataSource component. DataSource's dataset tilknyttes Query'et og grid'ets datasource tilknyttes DataSource.

Ved at dobbelklikke på grid'et kan man så hente felter fra den tabel man arbejder med i Query'en.
Så hvis du har et felt navn f.eks. "Hej" og en følgende SQL sætning 'Select Hej from "Tabel.db" vil feltet blive vist i grid'et når du aktivere din query.

Hvis du bruger et Database grid har du ikke så mange muligheder for at manipulere, så som slette grid'et eller arbejde på dens data unden det afspejles i databasen der er tilsluttet. Man kan undgå dette ved at bruge et StringGrid og så hente ens SQL data via FieldByName metoden dermed følger TQuery, dette er dog noget mere besværlig.

Med venlig hilsen
Thomas Vanting





t