glemt password til mit login

Tags:    php

Hey jeg vil gerne have en glemt password side til
mit login, men jeg ved stadig ikke hvordan, man
laver med php. Håber, at i kan give mig nogle forslag
samt en php tutorial med basic php, så i ikke skal
lave hele min website for mig...

Indlæg senest redigeret d. 17.12.2006 18:07 af Bruger #10428
6 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 1 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hvis pass er krypteret i databasen kan det blive meget svært. Så skal du lave en funktion der laver et nyt pass til personen og sender det afsted før det putter det i databasen i krypteret form.

Hvis det ikke er i krypteret form skal du bruge mail().

http://dk2.php.net/mail

fx
Fold kodeboks ind/udKode 

Det vil sende en mail til bruger@eksempel.dk hvor emnet er Emne til beskeden. Indholdet vil så være:
Dit pass er: 1234

Okay kan jeg lave sådan at man skal skrive nyt pass og så accepterer via et link i mail dvs:
testsite.dk/nytpass?id=0000000000000000 eller lign?

ja det kan du godt. Du kan gøre det at du laver et table i databasen som hedder fx nytpass. Derinde skal du så have et LAANGT id, det nye pass og bruger-id eller -navn eller -mail på brugeren det omhandler.

Så laver du en .php fil som fx hedder nytpass.php - denne skal gå ind og tjekke dette table i databasen. Den skal gå ind i databasen og se om der er en entry som har samme id som $_GET['id']. Er der en der matcher, skal den gå ind og opdaterer pass i den rigtige table, så brugeren får det nye pass. Derefter skal den så slette den entry i nytpass-tabelen som er blevet brugt.

Okay ser om jeg kan bruge dette.
Blev godt nok helt rundtosset da jeg så denne
komplicerede besked.
Tror jeg prøver mig ad fra nu ad(som altid kopiere indhold fra mine andre php filer og prøver at få det til at virke).Har en ven som jeg kan spørge hvis det er.

Ps: Har du forresten en side hvor jeg kan lære basic php?

Indlæg senest redigeret d. 17.12.2006 18:32 af Bruger #10428
www.php.net er altid godt til at lære nye funktioner at kende.

Her på Udvikleren er der gode guides til PHP og MySQL.

http://www.phpuniverset.dk er også en god side med en masse basis PHP og mere avanceret PHP.

Når du har lært basis PHP, vil jeg anbefale dig at få fat i en ordenlig bog. Den kan du også bruge som opslagsværk senere hen. Den jeg selv har er "Avanceret PHP" af Christopher Cosentino som kan købes for 100 kr på www.libris.dk

Hvis jeg må have lov at illustrere hvordan det kan gøres, ville jeg gøre således:

(I dette tilfælde er databasen md5() krypteret, skal det dog lige nævnes.

Fold kodeboks ind/udKode 

Dette kodestykke er langt fra skudsikkert men det burde give dig en ide om hvordan du kunne lave det...

t