HJÆLP! Kritisk linux opstartsproblem - 200pts!

Tags:    linux

Hjælp folkens, jeg er i seriøse problemer!

Jeg har for nyligt kastet mig ud i at programmere, for at kunne få en server op at køre og skrive nogle programmer relateret hertil. Så jeg har læst linux - friheden til at vælge og div. andre howtos for linux og installeret linux på en ældgammel compaq pc.
Nu besluttede jeg at installere på min bærbare (dell inspiron 8600, 1,4GHz centrino, NVidia Geforce 64mb grafik, 512 mb RAM, 60 GB HDD), men have dual-boot, så jeg kunne beholde windows. Jeg har brugt:
- Partition Magic til at lave partitioneringen (og sagt at jeg ville installere linux straks efter (herved boot'es der ikke til windows))
- Red Hat Enterprise linux v. 3

Da jeg bootede fra RH cd'en nåede jeg kun gennem den indledende del af installationen, før den sagde
probing for graphics card: NVidia GeForce FX (generic)
probing for monitor: monitor unknown
... og så fik skærmen mærkelige farver.

Så jeg installerede i tekstversionen af linux og det virkede. Men når jeg skriver xinit bliver skærmen sort med nogle hvide streger hen over og kommer ellers ikke videre.

Jeg har læst om dette problem, og folk skriver, at man skal ændre i XF86.conf her:
graphics "nv"
til
graphics "nvidia",

men så får jeg en "fatal error - no screen found".

Jeg ved ikke om jeg har sat min sync/refresh ordentligt, har gættet på default (HorizSync 31.5 - 48.5 : VertRefresh 59.0 - 75.0).


Har efterfølgende prøvet at få windows igang igen, men grub (min bootloader) kunne ikke finde den, så jeg ændrede grub.conf ved at til også at indbefatte windows, men når jeg starter windows fejlmelder den og siger at den ikke kan finde xmt2002 og autocheck og så bliver skærmen sort.


Jeg er virkelig lost. Jeg vil virkelig værdsætte noget hjælp - er fuldstændig låst fast. SKriver fra en gammel pc. Så jeg tilbyder 300pts 1000 tak og fuld respekt!



7 svar postet i denne tråd vises herunder
4 indlæg har modtaget i alt 12 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Først af alt: lad være med at slet noget. Det lyder som om problemet kan fikses, så formatter ikke. Prøv vesa i stedet for nv.



Det lyder som om du bare ikke har installeret drivere til dit grafikkort.



Jeg vil anbefale dig at du bruger Windows' egen bootloader som din primære bootloader, og så lader den loade GRUB. Jeg ved af erfaring, at Windows' bootloader ikke leger pænt med de andre børn.

Det skulle da netop være argumentet for at lade GRUB være den primære, fordi den kan have flere bolde i luften ad gangen.

For at gøre dette, skal du først over og have installeret GRUB på den rigtige partition, men den skal ikke være MBR. Dvs. du kunne ligge Windows på hda0 partitionen

I MBR'en?



jeg har personligt aldrig haft nogle problemer med at have GRUB kørende som den eneste bootloader. men dit problem lyder umidelbart som om at det er bootloaderen der laver problemer.



Først af alt: lad være med at slet noget. Det lyder som om problemet kan fikses, så formatter ikke. Prøv vesa i stedet for nv.


Uh tusind tak.
Jeg ændrede til vesa, og så lykkedes det at starte en x-server, men GUI'en var helt fucket op, så jeg fik bare en lillebitte terminal i øverste venstre hjørne. Så fandt jeg et forum på nettet, hvor én havde lignende problem, og det havde hjulpet at ændre fra NVidia GeForce FX (generic), så der i stedet for FX stod 4, og nu virker min GUI.

Desværre er windows stadig nede. Jeg ændrede lidt i grub.conf, og nu kommer windows startlogoet, hvor den loader, men den går ned med en fejlmeddelse: xmount2002 program not found - stopping autocheck (+ noget mere) og så bliver skærmen sort.
Nogen forslag?
Jeg har på fornemmelsen, at jeg skal reparere min windows fordi PartitionMagic muligvis har klippet nogle filer i smadder. Hvordan gør man det? Booter fra windows (lovlig) XP cd'en?

- I styrer folkens!



Jeg vil anbefale dig at du bruger Windows' egen bootloader som din primære bootloader, og så lader den loade GRUB. Jeg ved af erfaring, at Windows' bootloader ikke leger pænt med de andre børn.

For at gøre dette, skal du først over og have installeret GRUB på den rigtige partition, men den skal ikke være MBR. Dvs. du kunne ligge Windows på hda0 partitionen, og så have Linux til at tage de andre partitioner. Når dette er gjort, skal du lave en kopi af GRUB's bootsektor. Det gør du med dd kommandoen. Den bootsektor fil du så har lavet, flytter du over på din Windows partition, og ændre så Windows' boot.ini fil, så den giver mulighed for at loade GRUB bootsektoren, som så vil loade GRUB stage-2.



Når dette er gjort, skal du lave en kopi af GRUB's bootsektor. Det gør du med dd kommandoen. Den bootsektor fil du så har lavet, flytter du over på din Windows partition, og ændre så Windows' boot.ini fil, så den giver mulighed for at loade GRUB bootsektoren, som så vil loade GRUB stage-2.


Ah tusind tak. Håber på at få windows op at køre i aften og så tage den der fra.
Undskyld et lidt noob spørgsmål, men jeg er ikke helt med på, hvordan kopieringen af GRUBs bootsektor fil skal foregå. Jeg har aldrig prøvet at have en linux og windows partition på samme maskine, men hvordan "kigger" man fra den ene partition til den anden? Kan windows og linux se hinandens partitioner (og hvordan)?
Noget andet er, under installationen var jeg ikke i stand til at lave en ekstra partition til GRUB, så jeg skal vel bare lave en kopi af dir'et, ik?

- Anders



t