Vista-lancering kan give Linux et boost

Tags:    it-nyheder

På trods af stor hype og opmærksomhed i forbindelse med lanceringen af Vista er man ikke bange hos Linux Australia. Her tror man tværtimod, at Vista vil få mange til at skifte til Linux.

Læs hele nyheden her: http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=29702



Så sandt.
Jeg prøvede Vista for længe siden. Og jeg syntes det var pisse svært at bruge. Især var jeg trat over at menuen i toppen af et vindue (filer, rediger, vis osv.) er blevet fjernet se:
http://www.shafh.dk/news/pic/03/big02.PNG

Det er da skide provokerende. ;) Det var jo en af de gode ting med windows. Sådan nogle ting provokerede mig helt vild meget når jeg ville tilpasse windows, og dette kunne da let være en ting som gjord at Linux ville være lige så let at skifte til. Eller næsten vært fald.



Jeg er personlig meget uenig med shafh. Jeg mener denne nyhed er extrem naiv, og at det lyder meget usansynligt at man vil skifte til linux i stedet for vista (Og hvis man ikke kan lide Vistas interface kan man jo blive ved XP).
Springet fra Win 98, ME, 2000 (osv.) til windows XP var også meget stort, og der var også ændret en del ved interfacet. Så vidt jeg ved har dette dog ikke skramt nogen væk fra Windows XP?



Efter min mening var springet fra de tidligere windows slet ikke så store som der er mellem XP og Vista. Menuen er næsten det eneste ren interfacemæssige som jeg husker som irriterende.

Denne Computer var mere logisk og det samme med resten af explorer.

Det er så sandt at man kan blive ved XP, men mange vil nu gerne være med på det mere moderne, og da det betyder at man kommer til at skulle betale mange penge for Vista og derefter lærerer det nye System at kende, hvilket tager en hel del tid, så kunne jeg let forestille mig at nogle skifter til Vista.

Nogle programmer kan iøvrigt heller ikke køre på Vista, hvilket jo også kan være et argument for at skifte til Linux. Helllere nu end om et år når man har invisteret kan man jo sige.

Men selvfølgelig tror jeg ikke at det er stort antal procent som vil skifte i andledning af at vista kommer på markedet. Men tror godt det ville kunne ses på statistiken en lille smugle.



"Nogle programmer kan iøvrigt heller ikke køre på Vista, hvilket jo også kan være et argument for at skifte til Linux."

Haha ja, for det bliver uden tvivl lettere at afvikle ens Windows programmer på Linux end på Vista ;)

(Jeg antager at du snakker om Windows programmer, ellers giver det heller ikke mening)

Mvh.

Kasper (TSW)



pt. kører jeg Vista RC1 og jeg har ikke engang formådet at få lortet til at afpsille en DVD film, det kan linux.

Gaming området har jeg også svagt berørt men det er sq næsten ligeså skuffende, wine kan i de fleste tilfælde godt være med der.

SQL server 2005 virkede heller ikke sidst jeg prøvede.

Dev-C++ skal også lokkes temmelig hårdt, men det er jo også sådan noget Marxistisk software.

Netbank var heller ikke helt trivielt, til trods for at man giver IE administrator når det installeres virker det heller ikke, IE skal i den sammenhæng have administrator rettigheder fra start af, men så virker det også.

Som passioneret Delphi 6 bruger bander jeg også ret hårdt over at dokumentationen til samme ikke er tilgængelig, fordi Microsoft har fjernet modulet til det, Delphi skal i øvrigt køre i administrator tilstand.

Til gengæld vil jeg så sige at jeg finder brugergrænsefladen i Vista yderst lækker, det er altså til det bedre, og eyecandyet er heller ikke uinteressant. Så det skal blive mindst ligeså populært som XP, som iøvrigt heller ikke åd alt fra start af, så meget kan jeg huske.

//Troels



Det der sku da ikke noget at grine af ;) Jeg mener det ganske seriøst og jeg tror bare at du misforstår mig.

Hvis nu man har invisterer mange tussinde kroner i programmer som ikke kan køre på Vista, kunne man måske se en begrundelse for til overvejelse om man skulle invisterer i nye programmer eller bare gå over til Open-Source og Linux.

Jeg snakker ikke om at jeg vil køre programmerne på Linux. Selvfølgelig kan man da ikke det!



Troels: det er en _BETA_. Sådanne OS er ikke beregnet til at bruge det til "normalt" brug, og man kan ikke forvente noget som helst virker i sådan et release.

Shafh: Selvom du har invisteret mange penge i et program som ikke kan kører på vista tror jeg overhovdet ikke det vil have nogen indvirkning på om man skifter til linux og open source programmer (ellers havde man nok gjort dette i starten)



t