Internet Explorer kannibaliserer sig selv

Tags:    it-nyheder

Når IE7 er blevet downloadet mere end 100 millioner gange, sker det på bekostning af IE6. I mens vokser udbredelsen af Firefox

Læs hele nyheden her: http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=29732



Hehe det kan vel næppe overraske nogen at en del IE 6 brugere skifter til IE 7? At det stadig går fremad for Firefox overrasker mig nu heller ikke synderligt. At tro at frigivelsen af IE 7 ville være Firefox's død er nok RET naivt :)

Mvh.

Kasper (TSW)



Især ikke når Windows Update nærmest tvinger folk til at installere det...det hjælper også på download-counten :D



Ha ha gør den seriøst det? ;)
Jeg har ikke opdaget det. Men har heller ikke lige hentet den aller nyeste opdatering som kom for ikke så længe siden. Hvis den er deri...

Nej Firefox vil ind til videre blive ved med at stige. Derfor syntes jeg enlig også det er sjovt at Bill Gates efter jeg hved ikke har erkendt at Firefox er et problem for Microsoft browser "monopol" (bemærk at det er i gåseøjne)! For tidligere læste jeg at han havde nægtet det. For 14 % er sku rimelig meget.

Kunne man forestille sig at Microsoft kunne havde undgået Firefoxes store succes hvis de havde været tildligere ude med udgivelsen af IE7? Mange valgte jo i tidernes morgen at skifte browser ideet at IE6 er fra 2004.



Indlæg senest redigeret d. 18.01.2007 19:56 af Bruger #5097
>Ha ha gør den seriøst det?

Nej, man kan nu sagtens vælge at undlade at installere IE 7, det gør jeg fx på en af mine maskiner.

>Nej Firefox vil ind til videre blive ved med at stige. Derfor syntes jeg enlig også det er sjovt at Bill Gates efter jeg hved ikke har erkendt at Firefox er et problem for Microsoft browser "monopol" (bemærk at det er i gåseøjne)! For tidligere læste jeg at han havde nægtet det. For 14 % er sku rimelig meget.

Firefox er næppe et problem for Microsoft. De tjener ikke direkte penge på IE, og de har næppe den helt store interesse i et ægte monopol på det område. Hvad Bill anerkender ved jeg ikke noget om, men 14% er nu heller ikke det vilde - MS står stadig stærkt, må man vel erkende :)

>Kunne man forestille sig at Microsoft kunne havde undgået Firefoxes store succes hvis de havde været tildligere ude med udgivelsen af IE7? Mange valgte jo i tidernes morgen at skifte browser ideet at IE6 er fra 2004.

Det kunne man godt forestille sig, men nogen folk vil altid gerne prøve noget andet, og ingen har de helt samme krav til software. Derfor er der som udgangspunkt altid plads til et par spillere mere, så selv hvis MS havde gjort alt rigtigt, så havde der nok alligevel været plads til de andre spillere som fx Firefox og Opera :)

Mvh.

Kasper (TSW)



Nej, men et problem hvis Microsoft i fremtiden skal lave den mest populæreste browser.

14 % er sku da rigtig meget. Jeg husker ikke engang at der har været en browser før med så stor en andel. Og i såfald var det i internettets begyndelse.



>Nej, men et problem hvis Microsoft i fremtiden skal lave den mest populæreste browser.

Det har de jo allerede, og selvom det går godt for Firefox for tiden, så tvivler jeg på at den overgår IE sådan lige med det samme :). Jeg kan fx informere om at på et ret så nørdet site som Udvikleren.dk er Firefox gået tilbage og IE frem i løbet af det sidste halve år - næppe et tegn på at Firefox er ved at overtage verden, for på trods af at det er blevet mere mainstream, så er det jo klart hos de teknisk bevidste brugere at de henter den største andel af brugere :)

>14 % er sku da rigtig meget. Jeg husker ikke engang at der har været en browser før med så stor en andel. Og i såfald var det i internettets begyndelse.

Hehe, Netscape havde jo nok en andel der var en god del større end 14% før MS kom til ;). Anyway, jeg tror som sagt ikke at Microsoft har interesse i at have monopol på browser markedet som det er lige nu. De tjener jo ikke direkte penge på IE :)

Mvh.

Kasper (TSW)



Selvfølgelig ville MS gerne have monopol på browsermarkedet, så kunne de jo fx nedlægge IEs udviklingsafdeling -- igen. ;-)

Det er muligt at MS ikke direkte har tjent en øre på IE -- men indirekte må de have tjent en masse. Det er ikke uden grund, at Google vil betale op til 1 dollar pr. ny FF-installation (via deres adwords program), i hvilken deres søgemaskine jo er den defaulte. Der er masser af penge at hente i reklamer og skidt.
Desuden kan jeg fint forestille mig, at man en del steder har valgt at købe Windows, fremfor andre styresystemer, hovedsageligt bare for at kunne bruge IE.

Men mere on topic, så er jeg dog ikke udelt begejstret for at folk opgraderer fra IE6 til IE7. Ikke at 7'eren ikke er langt bedre end forgængeren, på mange forskellige måder, men når det kommer til W3C standarderne, har den bare stadigvæk alt for mange problemer -- deriblandt nogle helt nye. Og eftersom det nok vil vare længe inden IE6 mere eller mindre forsvinder fra markedet, betyder det at udviklere nu skal tage hensyn til endnu en populær browser, der har alt for mange problemer... Jeg så hellere MS havde ventet med at udsende IE7, indtil den var ved at være på højde med konkurrenterne.



Hej Allan,

Ikke meget man hører til dig for tiden? Oh well, jeg er ikke overrasket over at det var i en browserdiskussion at vi igen skulle mødes ;)

>Selvfølgelig ville MS gerne have monopol på browsermarkedet, så kunne de jo fx nedlægge IEs udviklingsafdeling -- igen. ;-)

Tjah, som udgangspunkt en plat kommentar, men du har jo ret i at det er billigere for dem at opretholde en stor markedsandel uden at røre en finger og bruge de mange udviklere til noget andet, så... :)

>Det er muligt at MS ikke direkte har tjent en øre på IE -- men indirekte må de have tjent en masse. Det er ikke uden grund, at Google vil betale op til 1 dollar pr. ny FF-installation (via deres adwords program), i hvilken deres søgemaskine jo er den defaulte. Der er masser af penge at hente i reklamer og skidt.

Naturligvis er Google interesseret i at endnu flere bruger Google, men $1 er jo heller ikke ligefrem den store udgift, og for at være helt ærlig så skulle det ikke undre mig hvis det også glædede dem at se MS tabe markedsandele til Firefox, og at X antal cents af den dollar er ren provokation ;)

>Desuden kan jeg fint forestille mig, at man en del steder har valgt at købe Windows, fremfor andre styresystemer, hovedsageligt bare for at kunne bruge IE.

Øh, enten misforstår jeg dig, eller også så synes jeg virkelig du er ude på tynd is. IE har vel da aldrig været en "killerapp", der har trukket folk om bord på Windows? Påstår du at folk skulle have valgt Windows frem for fx Linux med IE som den primære begrundelse? Sorry, men det lyder som det rene vrøvl for mig, så jeg håber næsten at det bare er mig der misforstår dig :)

>Men mere on topic, så er jeg dog ikke udelt begejstret for at folk opgraderer fra IE6 til IE7. Ikke at 7'eren ikke er langt bedre end forgængeren, på mange forskellige måder, men når det kommer til W3C standarderne, har den bare stadigvæk alt for mange problemer -- deriblandt nogle helt nye. Og eftersom det nok vil vare længe inden IE6 mere eller mindre forsvinder fra markedet, betyder det at udviklere nu skal tage hensyn til endnu en populær browser, der har alt for mange problemer...

Af de sites jeg har lavet, rettet imod IE 6 og FF, havde kun ét af dem et mindre problem med IE 7, hvilket kunne fixes ved at ændre lidt på et IE hack. Jeg ved ikke hvilke store problemer du mener IE 7 har, og selv hvis du nævner dem, kunne jeg forestille mig at vi var uenige i hvor alvorlige de var, men som jeg, en udvikler, ser det, så bringer IE 7 ikke de store problemer på banen, tværtimod.

>Jeg så hellere MS havde ventet med at udsende IE7, indtil den var ved at være på højde med konkurrenterne.

Igen, det kan man jo så diskutere om den er, men MS er et rigtigt firma i den rigtige verden, og at blive ved med at udsætte et produkt er sjældent specielt populært (bare se Vista), specielt når de ting folk skal vente på i virkeligheden kun berører et meget begrænset antal mennesker (udviklerne).

Mvh.

Kasper (TSW)



Hej hej Kasper.

Ikke meget man hører til dig for tiden? Oh well, jeg er ikke overrasket over at det var i en browserdiskussion at vi igen skulle mødes ;)

Nææ, jeg kom til at spille en skakturnering i sommer, og det gik alt for godt, så nu er jeg fortabt i den verden igen... :-)
Men en smule browser og markup snak skal der jo være tid til.

Øh, enten misforstår jeg dig, eller også så synes jeg virkelig du er ude på tynd is. IE har vel da aldrig været en "killerapp", der har trukket folk om bord på Windows? Påstår du at folk skulle have valgt Windows frem for fx Linux med IE som den primære begrundelse? Sorry, men det lyder som det rene vrøvl for mig, så jeg håber næsten at det bare er mig der misforstår dig :)

IE6 blev da anset for at være en killerapp da den kom ud. Og den gav jo trods alt også MS monopol på markedet, om end andre faktorer nok også spillede ind der. Men killerapp eller ej, så var IE i lang tid - og er det visse steder endnu - den eneste browser der kunne vise en side som den var tiltænkt, og, pga. ActiveX, måske også den eneste der kunne give den tiltænkte funktionalitet. Så jeg tror da bestemt der fx er virksomheder der har valgt
Windows, først og fremmest af den grund. Og ihf. en masse webudviklere, for at kunne udføre deres job.

Men vi kan også vende den om: hvis du hverken tror MS har tjent godt på, at folk brugte deres browser (jeg glemte forresten at nævne, at Google også betaler Opera for hver søgning der bliver lavet hos dem, via en af deres browsere), og du ikke mener den har været medvirkende til der blev solgt flere Windows licenser, hvorfor tror du så MS bruger masser af ressourcer på at udvikle på den? Opera og Mozilla ville jo næppe opkræve penge af MS, hvis deres browser blev præinstallere på Windows...

Jeg så hellere MS havde ventet med at udsende IE7, indtil den var ved at være på højde med konkurrenterne.

Igen, det kan man jo så diskutere om den er, men MS er et rigtigt firma i den rigtige verden, og at blive ved med at udsætte et produkt er sjældent specielt populært (bare se Vista), specielt når de ting folk skal vente på i virkeligheden kun berører et meget begrænset antal mennesker (udviklerne).

Når det kommer til i hvor høj grad den følger standarderne, så synes jeg ikke der er så meget at diskutere, den er ganske enkelt stadigvæk klart bagefter. Sikkerhedsmæssigt ser det samme ud til at gælde -- men det må tiden selvfølgelig vise...
Men andet, så som GUI'en, kan man naturligvis diskutere.
Og ja, det ville være dybt naivt at tro de ville vente et år eller to endnu, men jeg havde bare gerne set det. Af flere grunde. :-P



t