PIC 16

Tags:    c++ c++

Hej allesammen....(-;

Er der nogen derude der har tjek på PIC 16 progammering, eller ved nogle hp der omhandler dette ??

Jeg har prøvet både assembler og C.

Hilsen Yogi



3 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 6 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hej allesammen....(-;

Er der nogen derude der har tjek på PIC 16 progammering, eller ved nogle hp der omhandler dette ??

Jeg har prøvet både assembler og C.

Hilsen Yogi



Hej
"Tjeck på" er nok så meget sagt... Jeg er i gang med at sætte mig ind i at programmere og designe hardwaren til en PIC16F84 (der er let at starte med)
Jeg har endnu ikke fundet en C-compiler til PIC16 serien, så man er nødt til at sætte sig lidt ind i noget assembler... Det er dog ikke så uoverskueligt, da der kun findes omkr. 35 instuktioner i PIC'en.

Microchips egen hjemmeside www.microchip.com er nok det bedste sted at finde oplysninger om PIC16 der ligger selvfølgelig en mængde datablade og også temmelig mange "Application Notes".
Der kan man også downloade deres gratis IDE, hvor der bl.a. følger en del templates til assembler filer med, så man hurtigt kan få et simpelt program op at køre.

Tutorials (specielt til 16F84/16C84) er der en enorm mængde af - bare søg på Google...
Desværre er de ofte af varierende (læs: elendig) kvalitet. (jeg købte en bog i stedet for... "Programming and custumizing PICmicro microcontrollers" af Myke Predko)
Hvis man starter helt fra bunden med PIC, så giver følgende tutorial en let introduktion til emnet (men også kun en introduktion ;-| ) http://www.mstracey.btinternet.co.uk/pictutorial/picmain.htm




Hej
Jo jeg har ok tjek på PIC programmering. Bruger selv mplab og herunder en kompiler der hedder cc5x der er ok god. Den kan oversætte C- programmer.

Er PT i gang med at lave en lille sød robot med et par PIC 16F74. Desværre har jeg ikke fået hardware delen helt færdig..... Men det kommer.....

Skriv gerne det du vil spørger så skal jeg se om jeg kan svare hvis jeg kan....

Best Regaard
Janus S. Andersen

*** Livet er smukt ***



Jeg har masser af erfaring med PIC 16xxxx programmering. Jeg ved ikke helt hvad det er du gerne vil havde at vide, men med hensyn til programmering af den, kan jeg klart anbefale at gøre det i assembly og ved hjælp af MICROCHIPS egen compiler MPLAB som kan hentes på http://www.microchip.com/1010/pline/tools/picmicro/devenv/mplabi/mplab6/10031/index.htm
Programmet er gratis og hvis du er så heldig at havde en PIC Start Plus brænder (den er nice) eller en Pro Mate II (ved intet om denne) så kan du brænde din kode direkte fra programmet uden at skulle bruge et eller andet 3. parts program.

Der er nogen der påstår at man bør bruge C compilerne til større projekter, men personligt foretrækker jeg nu assembly pga. at du har FULDSTÆNDIG kontrol med hvad der sker, clock cycle efter clock cycle. og med hensyn til at assembly ikke egner sig til større projekter så mener jeg bestemt ikke at det passer idet mit sidste projekt var en spille konsol ,med grafik kort, lydkort, controller kort og bundkort og det blev skrevet udelukkende i assembly- (jeg brugte PIC16F628 chips som er identiske med hensyn til programmering (men ikke brænding))

Det med at lærer at programmere PIC chippen kan godt virke en smule svært lige i starten, men der er ,som allerede nævnt (af en anden), masser af tutorials på nettet som burde kunne hjælpe og der ud over så bliver data sheetet en uundværlig bog (mange mange sider) når man først rigtig kommer igang.

Håber du kan bruge det til noget


Hej allesammen....(-;

Er der nogen derude der har tjek på PIC 16 progammering, eller ved nogle hp der omhandler dette ??

Jeg har prøvet både assembler og C.

Hilsen Yogi





t