Holland: Beskat internet, legaliser fildeling

Tags:    it-nyheder

Hollandske politikere foreslår, at beskatte nettet for at kompensere musikindustrien for deres tab på fildeling. Til gengæld skal kopibeskyttelse og DRM væk, så folk kan fildele og kopiere, som de vil.

Læs hele nyheden her: http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=29893



Hmm tildels enig, og til dels meget uenig, hvilket nok jeg nok mest er.


Ifølge van Dam er kampen mod piratkopiering allerede tabt, og musikindustrien bliver nødt til at acceptere, at deres produkter bliver byttet og kopieret over internettet.


Jeg er enig. Man kan ikke beskytte sine musikindustrien mod kopiring, og syntes derfor også det må acepteres af musikindustrien, selv om stadig skal være ulovligt og politiet selvfølgelig skal prøve at holde lov og orden. Og udover dette syntes jeg det er en fantastisk tanke at alle må hente, og musikindustrien så stadig får deres penge.

Det dårligere er at internettet langt fra er ulovlig kopiring. Det er et medie, og nok en af de ting man er meget afhængige af på mange arbejdspladser. Skulle man beskatte dette vil det da gå helt galt!
Og så er det jo kun minimalt lidt af samtlige netbrugerer som henter ulovlige ting over nettet i store strømme. Mange vil overhovedet ikke være interesseret i at hente det over nettet. Og skal de så betale for at andre henter over deres internetregning? Og kunne man ikke forestille at det for nogen bare ville gå helt galt, og folk ville downloade i ekstremerne, hvilket også vil sætte folks itsikkerhed i farer!

Og så kan Holland iøvrigt umuligt få dette i luften alene!



Det lyder jo fint nok i piratkopisternes ører....

Og så er det jo kun minimalt lidt af samtlige netbrugerer som henter ulovlige ting over nettet i store strømme. Mange vil overhovedet ikke være interesseret i at hente det over nettet.


Jeg mener at have set en rapport eller konklusion af en undersøgelse, og der mener jeg der stod at fildeling står for 60-70% af al båndbredden i hele verden.... Kan ikke huske det nøjagtige tal men mener det var højt.



Problemet er at man ikke kan forhindre pirat kopiering, om få år er der ingen der vil betale for film og musik.
Problemet er så hvordan man financierer produktion af film og musik.
Musikere kan stadig tjene lidt penge på at lave koncerter.
Film vil være nødt til at tjene deres penge hjem på en måned i biografen, for derefter vil alle have den på DVD, uden betaling.



Tror det Bertel er forkert.

Altså, man kan godt forhindre åbenlys handel af piratkopiring på offentlige gader med mere. På den måde vil man kunne sørge for at uerfarende itbrugerer ikke ville kunne skaffe sig et piratkopi.
Udover dette tror jeg altid der vil være interesse i at eje en olginal cd med cover og mere.Personligt har jeg vært fald sådan, at det musik jeg elsker, ikke bare skal være et brandt cd. Jeg køber dem. Jeg kan i starten godt finde på at hente den over nettet, men hvis jeg senere bliver vild med det køber jeg den. Det har jeg vært fald oplevet mange gange! Og tror også mange har det sådan. Musikindustriens døde pølse er så vis de på et tidspunkt vil sprarer det pæne cover væk. Derfor tror jeg heller ikke at køb af musik over nettet vil vinde fuldstændig ind på markedet. Det bedste de kunne gøre, var vis de lavede interessante cd cover hæfter samt evt. ekstra dvd. Det vil gøre at mange hellerere vil købe cd'en!

Også musikindustrien er jeg lige nu uenig. Fremtidens teknologi kan måske gøre piratkopiring af film mere interessant. Men ind til videre fylder film i dvd kralitet sindsyg meget, og det kan en normal bredbånd ikke klare på under en time og op af. Og så er der jo problemmer med at folk vil have danske undertekster, samt også havde adgang til ekstramaterialer!
Men tror du har ret i at filmindustrien virkelig bør regne med at en stor indtægt skal forgå i biograferne, hvor folk virkelig bliver tiltrækket, hvis lyd og billede er i orden. Folk vil have noget der er bedre en fjernsynet der hjemme!



Der er givet nogen finder en vis nostalgisk glæde ved at sidde med en rigtig CD og studere cover osv.
I praksis er CD'en ret upraktisk. Det meste musik bliver spillet på PC'er eller MP3 afspillere. Moderne musik anlæg kan afspille fra usb (dvs mp3 afspiller eller usb-stik) og så er CD'en overflødig.

Der vil naturligvis blive solgt CD'ere i mange år fremover, men det vil blive færre og færre, og på et tidspunkt vil det ikke kunne betale sig at udgive andet en dem man ved vil sælge mange på CD, resten vil kun kunne købes online.

Det er ikke fordi jeg mener at det er en glædelig udvikling, men det er virkeligheden, og den må musikindustrien og musikerne tage højde for.



Hvad skulle problemet være for holland i at gøre det?
Ligesom banker indberretter ting til skattevæsenet kan de vel med lov gøre at ISP selskaberne indberetter hvem der er kunde hos dem og derved kan de finde alle borgere med internet og altså beskatte dem.
Og så er det vel bare reelt at fjerne alle anti fildelings love, er rimelig sikker på at folk nok selv skal finde ud af at komme uden om al evt. kopisikring som musikindustrien kan finde på. Så kunne de jo envidere gøree det ulovligt at sælge kopisikret produkter :)



Hvad skulle problemet være for holland i at gøre det?
Ligesom banker indberretter ting til skattevæsenet kan de vel med lov gøre at ISP selskaberne indberetter hvem der er kunde hos dem og derved kan de finde alle borgere med internet og altså beskatte dem.
Og så er det vel bare reelt at fjerne alle anti fildelings love, er rimelig sikker på at folk nok selv skal finde ud af at komme uden om al evt. kopisikring som musikindustrien kan finde på. Så kunne de jo envidere gøree det ulovligt at sælge kopisikret produkter :)



Internettet er globalt. Hollands love er lokalt. Jeg tror i praksis det vil give problemmer når man ikke kan lave lukke sider som lægger musik på nettet, som ligger i Holland. Landene uden er det jo stadig ulovligt, og hvis alle pirat sider bare vil flytte til holland og have hovedsæde der vil der være fri adgang til alt piratstuff også i Danmark. Og det ville være umuligt så at håndhæfe loven.
Altså jeg mener at man så ikke ville kunne lukke eksempel piratbay med mere.



Moderne musik anlæg kan afspille fra usb (dvs mp3 afspiller eller usb-stik) og så er CD'en overflødig.


Ja, de er overflødige for at nytte til musikken. Det burde jo især gælde lp'erne, men de sælger i bedste velgående.



Indlæg senest redigeret d. 04.02.2007 11:23 af Bruger #6653
Moderne musik anlæg kan afspille fra usb (dvs mp3 afspiller eller usb-stik) og så er CD'en overflødig.


Ja, de er overflødige for at nytte til musikken. Det burde jo især gælde lp'erne, men de sælger i bedste velgående.

I "bedste velgående" er måske en overdrivelse:)



Hvad skulle problemet være for holland i at gøre det?


Holland kan ikke give sine borgere ret til frit at dele musik og film der er lavet af borgere fra andre lande og som borgere fra andre lande har rettighederne til.

Og hvis Holland gav sine borgere ret til frit at dele musik ville andre landes borgere stort set frit kunne dele, gennem Holland.



t