Pladeselskaber skuffet over digital musiksalg

Tags:    it-nyheder

De danske pladeselskaber er skuffet over musiksalget på nettet. Trods stor udbredelse af bredbånd og pc'er køber danskerne mindre musik end ventet.

Læs hele nyheden her: http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=30211



er det ikke stortset ligegyldigt hvor meget musikbranchen sælger, så hyler de?

Herudover mener jeg det er en positiv ting at salget på nettet ikke er særligt stort, hvis blot salget generelt er, det betyder jo at folk køber en skive i en forretning. Lyden på en CD er generelt MEGET bedre, og du får faktisk også en fysisk genstand, hvilket jeg godt kan lide.

Selv kunne jeg aldrig drømme om at købe musik på nettet, med mindre jeg får det tilsendt med post-DK.

På den anden side kan jeg godt forstå pladebranchen, de sparer en krig i distributions omkostninger, produktion af fysiske medier,det er ganske vidst ikke så dyrt pr. stk. men det er en investering med risiko hvis lortet ikke bliver solgt, osv.

Jeg er dog overrasket over at pirateri ikke er nævnt i artiklen.

//Troels



Hvis nu at DRM blev fjernet fra musiksiderne så ville jeg måske for nogens vedkommende se en interesse i at købe over nettet!



Jeg er enig med Troels. I hvert fald i det med pirateri; og mange folk downloader også deres musik.



Personligt vil jeg oss langt hellere ha en eller anden fysisk genstand, hvorpå mine data (i dette tilfælde musik) ligger på. Hvilket jeg tror er grunden til at mange bliver afskrækket fra at købe det på nettet.

Hvis nu at DRM blev fjernet fra musiksiderne så ville jeg måske for nogens vedkommende se en interesse i at købe over nettet!


Du kan fjerne DRM fra filerne vha diverse programmer, så dette er intet problem :)
Om det er brud på diverse siders regler, tør jeg ikke gøre mig klog på, men tvivler.




Personligt vil jeg oss langt hellere ha en eller anden fysisk genstand, hvorpå mine data (i dette tilfælde musik) ligger på. Hvilket jeg tror er grunden til at mange bliver afskrækket fra at købe det på nettet.

Hvis nu at DRM blev fjernet fra musiksiderne så ville jeg måske for nogens vedkommende se en interesse i at købe over nettet!


Du kan fjerne DRM fra filerne vha diverse programmer, så dette er intet problem :)
Om det er brud på diverse siders regler, tør jeg ikke gøre mig klog på, men tvivler.


Det er lovligt i Danmark at bryde en kopibeskyttelse, hvis den afholder dig fra at bruge den beskyttede genstand.

Dvs. at hvis du kan afspille en DRM'et fil, må du ikke bryde DRM'en. Hvilket betyder at folk der kun kører Linux, gerne må bryde den for at kunne afspille det musik vedkommende har betalt for.

Men selv hvis man på denne måde må bryde DRM'en, må man stadig ikke gøre de ting som DRM'en _forbyder_ dig at gøre.



t