Flash-dræber fra Microsoft

Tags:    it-nyheder

Silverlight, en browser-plugin fra Microsoft, gør det muligt at afvikle grafik og video på samme måde som Flash. En kommende beta er på vej til Internet Explorer, Firefox og Safari under Windows og Macintosh.

Læs hele nyheden her: http://www.version2.dk/artikel/2125?rss



Microsoft vil simpelthen udfordre Flash, med et endnu mere lukket format?! Jeg er ked af at sige det, men den frie konkurrence er til for forbrugerens skyld. Jeg er ret sikker på at det vil skade brugeren mere end det vil gavne hvis dette Silverlight bliver en seriøs rival til Flash. Det bliver et kompatibilitetshelvede uden lige!

Vi er først lige efterhånden begyndt at kunne bruge Flash på Linux, dels på grund af at Adobe har taget sig sammen og lavet linuxnative playere, og dels på grund af at vi har fået frie alternativer, såsom swfdec og gnash, der fra og med næste version er blevet spået til at være seriøse alternativer til Adobe Flashplayer -- uden at skulle introducere et helt nyt format, som det ser ud til at Microsoft vil til nu.

Hvis der endelig skulle indføres et nyt format alá flash, for bevares, det går da ikke med kun 1 seriøs spiller på det område, så skulle det da være en åben standard.



Nu er det jo desværre ganske sørgeligt at de danske nyhedsmedier ikke formår at bringe "hele nyheden"..

Jeg læste nyheden her istedet:
http://www.physorg.com/news95944421.html

Der kommer de med en del flere informationer, herunder kommentarer fra MS folk.

As for which platform Silverlight will support next, Key said, "Linux is an open question. We're looking at the desktops and browsers by volume. We want to put muscle behind supporting the bulk of the market." And Linux support is still under discussion, he said.


Hvis de formår at fremstille silverlight activeX controllen til *nix, har vi ligepludselig en seriøs konkurrent til FLASH.

Personligt synes jeg at XAML er dejligt at arbejde med og efter at ha kigget lidt på Microsofts eksempler på http://www.microsoft.com/silverlight/ kunne jeg sagtens finde på at udnytte dette til udvikling såfremt de kommer med en *nix udgave også.

Personligt forstår jeg ikke din kritik af Microsoft...
De gør som alle andre firmaer, udnytter den mulighed der er for at komme ind på et market, der er styret af _ET_ firma..

Som med alle andre produkter i denne branche vil jeg mene at konkurrence er godt, da det ofte fremmer væksten og ideerne hos producenterne



Jamen hvis du læser hvad jeg skrev, så er jeg da enig i at det ikke går kun med 1 spiller på en bane.

Men jeg ville ønske at konkurrenten blev en åben standard, snarere end endnu en lukket/semi-åben standard. Muligt at der *måske* kommer *nix support, men medmindre de gør det på den rigtige måde, kan vi sagtens risikere en masse licensbøvl og mudderkast i begge retninger.

Konkurrence er som sådan godt, men det går altså kun hvis det sker på premisser der støtter kunden, snarere end foregår hen over hovedet på kunden, som disse format-krige har det med at gøre. Det er sørgeligt, men sandt.

Vi kan også se med de forskellige dokumentstandarder, Microsofts de facto Vs. ODF, at krigen mellem disse sker hen over hovedet på den almene bruger, hvilket bestemt ikke er til dennes fordel.



Indlæg senest redigeret d. 17.04.2007 12:44 af Bruger #8223
t