ÆØÅ bliver erstattet af æ, ø og Ã¥, men kun på nogle sider...

Tags:    php

Hej,

Jeg har et par problemer med min hjemmeside:

http://maltehansen.hotserv.dk/index?side=ommig
1. ÆØÅ bliver til nogle underlige tegn..

Den gør det ikke på forsiden, det er kun på de andre sider...

Jeg inkluderer teksten med et php script..

2. Hvis jeg kun skriver en lille smule tekst, så kommer det ikke til at stå i toppen, så står det i midten?
Og jeg synes ikke vertical-align: top; virker :S ?

På forhånd tak

Håber i kan hjælpe mig :)
Mvh Malte



8 svar postet i denne tråd vises herunder
5 indlæg har modtaget i alt 7 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Det hedder ikke vertical-align: top;
men valign="top" og skal skrives i html-koden


FORKERT. vertical-align: top; er en CSS kode. valign="top" er forældet.



Det første problem er, at du skal have sat noget charset på.
Charset'et på siden skal være den samme som du har skrevet siden med.

I et normalt Windows-program, brugt i danmark, vil dette charset næsten altid være ISO-8859-1 .

Derfør bør du have:
Fold kodeboks ind/udKode 


I head'en på alle dine sider.



ISO-8859-1 er ikke altid standard. UTF-8 bliver mere og mere udbredt. Jeg vil anbefale at bruge UTF-8, da man kan skrive alle mulige tegn med den, mens man med ISO-8859-1 kun kan skrive vestlige tegn.

Ud fra overskriften ser det ud til at teksten er skrevet som UTF-8, men vises som ISO-8859-1. Løsningen her er at også vise siden som UTF-8. Du skriver tegnene vises korrekt på forsiden. Det tyder på at du har brugt forskellige tegnsæt på de forskellige sider. Vælg et tegnsæt og brug det.



Hej

Jeg havde samme problem da jeg startede med at lave hjemmesider i HTML. Hvis det er en almindelig tekst som skal udskrives erstattes æ ,ø og å med:

æ: & aelig;
ø: & oslash;
å: & aring;

Æ: & AElig;
Ø: & Oslash;
Å: & Aring;

Der skal IKKE være space efter &-tegnet.
Er kun med for ellers skrives æ ø å på denne side.

Håber dette kan bruges.



Indlæg senest redigeret d. 24.05.2007 14:38 af Bruger #11878
Hej

Det hedder ikke vertical-align: top;
men valign="top" og skal skrives i html-koden

Fx
Fold kodeboks ind/udKode 




ISO-8859-1 er ikke altid standard. UTF-8 bliver mere og mere udbredt. Jeg vil anbefale at bruge UTF-8, da man kan skrive alle mulige tegn med den, mens man med ISO-8859-1 kun kan skrive vestlige tegn.

Ud fra overskriften ser det ud til at teksten er skrevet som UTF-8, men vises som ISO-8859-1. Løsningen her er at også vise siden som UTF-8. Du skriver tegnene vises korrekt på forsiden. Det tyder på at du har brugt forskellige tegnsæt på de forskellige sider. Vælg et tegnsæt og brug det.


Medmindre man kender noget til tegnsæt, så er ISO-8859-1 standard i langt de fleste *programmer*. Notesblok, Notepad++, etc. etc. har det som standard encoding. Medmindre man ved hvordan man ændrer det til UTF-8, er der ingen grund til at forklare at man skal skifte.



Grrr..

Jeg havde allerede den her i min index.php

Fold kodeboks ind/udKode 


Problemet var at den var sat til det der utf-8, mens de andre var sat til ansci...

Rettet Nu :) ;) Tak for hjælpen..

Men har som sagt også et andet problem..

http://maltehansen.hotserv.dk/portfolie2/index.php?side=omjer

når jeg kun skriver et par linier, så bliver det sat i midten og ikke i toppen... :S ?

Hvordan sætter jeg den til at være i toppen?
jeg har prøvet vertical-align: top;

Men jeg synes ikke det virkede :/



Hej

Jeg havde samme problem da jeg startede med at lave hjemmesider i HTML. Hvis det er en almindelig tekst som skal udskrives erstattes æ ,ø og å med:

æ: & aelig;
ø: & oslash;
å: & aring;

Æ: & AElig;
Ø: & Oslash;
Å: & Aring;

Der skal IKKE være space efter &-tegnet.
Er kun med for ellers skrives æ ø å på denne side.

Håber dette kan bruges.

Det kan bruges, men det er at arbejde sig rundt om problemet i stedet for at løse det.



t