MEGET simpelt chat system.. problem!

Tags:    javascript

Hej, jeg arbejder på et meget simpelt chat system - Bare for sjov...
jeg havde tænkt mig at bruge ajax for at undgå de små blink der kommer når siden opdateres...
Men jeg kan ikke få ajax scriptet til at fungere. Er der nogen der muligvis vil give mig et hint om hvad der er forkert, og måske osse en metode til at få ajax skrptet til at opdatere hvert 5. sekund..?

og ja, jeg er nybegynder, det er mit første projekt i ajax, så undgå lige at skrive at det er et dumt spørgsmål TAK! :)
i kan se projektet under udviklingen her http://fixi.dk/chat/

chat.php
Fold kodeboks ind/udKode 




Indlæg senest redigeret d. 18.05.2007 20:15 af Bruger #11429
8 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 3 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Jeg vil ikke rette på dit script, jeg syntes selv du skal lege lidt :)

Men du må godt få en del af den kode jeg har leget lidt med for noget tid siden. Jeg lover ikke at den virker fra det her jeg giver dig, fordi jeg har rettet nogle småting. Men så har du lidt udfordring.

Din XML skal gerne have noget ligende:
Fold kodeboks ind/udKode 


Fold kodeboks ind/udKode 


Som sagt, jeg lover ikke at det virker fordi jeg har rettet noget i det. Men det er lidt at lege med :)



...og bagefter så kan du hente xajax-frameworket fra xajaxproject.org som også er til php... :)
Super nemt, super lækkert og ganske lige til.



sjovt nok beyndte jeg selv med javascript her for 2 timer siden og har vidst et lille tip xD, det er i feltet hvor "chatten" teksten skal vises den skal du lige lave om til readonly jeg bruger den fx. her i en af mine egne projekter

<input type="text" value="0" readonly size="3" name="check">

så kan du se hvorn man evt kan bruge readonly men det jeg mener er at i chatten kan man trykke og så skrive du ved ændre i teksten





tak, men jeg ved intet om xml,, nå, men,, så har jeg da noget at lave :D



AJAX står for "Asynchronous JavaScript and XML", så du skal kunne XML for at lave chatten med Ajax ;)

I gang med at læse om XML.. Det er forholdvist nemt at forstå hvis man holder sig inden for simpel-XML :)

Læs evt. denne her: http://www.w3schools.com/xml/



Tjaah :)

Der er jeg bare besværlig at jeg vil lære det, og hvordan det virker fra bund til top :)



xml er meget simpelt, (fandt jeg ud af) men problemet er bare at få det til t arbejde sammen med resten af javascriptet... ;)



Du skal læse de felter du har lavet. Det burde du kunne se ud fra det script jeg har sendt hvordan du nemt kunne få til at virke.

Ellers lære man mest af at lege sig frem og finde fejlen :) Ellers kunder du jo også stadig adressen her ind ;)



t