Opdaterter en div med AJAX

Tags:    javascript

Jeg kan ikke finde ud af AJAX, og det skal jeg heller ikke komme til. Der er bare en ting med AJAX jeg gerne vil lære, ikke fordi jeg skal bruge det. Jeg vil gerne vide hvordan man kan udskifte indholdet af en div, med noget fra en anden side.

Eksembel:
Jeg har en DIV som hedder content, når siden loades skal content vise indholdet af forside.html (eller .php for den sags skyld.) Så skal brugeren kunne klikke på et link som udskifter forside.html med side1.html.

Lidt ligesom du kan udskifte indholdet af en side med frames, jeg skal bare bruge AJAX!

Håber at der er nogen der vil hjælpe ...



10 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 3 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Simon, AJAX er meget simple men du skal nok havde fat i et framework til AJAX. Jeg vil forslår du bruger Prototype > http://prototypejs.org/

Jeg bruger så noget til at gøre Prototype lidt nemmer at bruge...

Javascript.
Fold kodeboks ind/udKode 


HTML:
Fold kodeboks ind/udKode 


PHP:
Fold kodeboks ind/udKode 


Jeg har desværre ikke uploadede scriptede endnu, så du kan ikke se den fulde effekt.

Prototype giver nogen muligheder, $("ID") er en function som bare erstatter document.getElementById("ID").
Prototype her, sender det i post. Den kan både post og get, så intet problem der.

Det er forholdvis meget simple at forstå, men spørg endlig hvis der er noget du vil havde svar på.

Jeg kan forstå det du vil med AJAX er noget andet, men det kan lade sig gøre. =)



Indlæg senest redigeret d. 30.07.2007 15:21 af Bruger #11553
Jeg har lavet mit eget lille AJAX framework, og det må du da hjertens gerne få en kopi af og bruge hvis du har lyst.

Kopier dette ind i en js fil.
Fold kodeboks ind/udKode 


Som du kan se er det meget simpelt, og min AJAX klasse sørger for at ligge requests i en kø og sende dem senere hvis "forbindelsen" skulle være "optaget".

Eksempel på brugen:
Fold kodeboks ind/udKode 


Håber du kan bruge noget af det .. :)



Indlæg senest redigeret d. 23.05.2007 09:56 af Bruger #5779
Indlæg slettet af admin/co-admin!




Du kan vel bare bruge en iframe til dette formål?



Nej, frames er forældede ifølge W3C!



Nej, frames er forældede ifølge W3C!

... Fordi de giver vanskeligheder med navigationen på sider. At udskifte indholdet dynamisk med Javascript vil normalt gøre navigationen endnu værre.



@ MulleP: Jeg har bare aldrig forstået meningen med XML. ALt det andet kan jeg eller, CSS, JavaScript og DOM.



Jeg har lavet mit eget lille AJAX framework, og det må du da hjertens gerne få en kopi af og bruge hvis du har lyst.

Kopier dette ind i en js fil.
Fold kodeboks ind/udKode 


Som du kan se er det meget simpelt, og min AJAX klasse sørger for at ligge requests i en kø og sende dem senere hvis "forbindelsen" skulle være "optaget".

Eksempel på brugen:
Fold kodeboks ind/udKode 


Håber du kan bruge noget af det .. :)


Jeg tror desværre ikke at jeg forstår.



Hvad er det du ikke forstår?



Det hele...



t