kan Javascript / Ajax det her

Tags:    javascript

<< < 12 > >>
Hejsa, jeg har tænkt mig at lære Javascript / Ajax, derfor hopper jeg ned på biblioteket og låner en bog idag, har bare lige et spørgsmål, hvis i tjekker habbo.dk, n.dk, netslottet.dk, ud er det så muligt at lave sådan noget, ja jeg kan godt html, css, php,

men kan det godt lave sådan noget som det, uden at den skal opdatere skærmen i ved opdatere så det hele skal reloades, eller er det muligt med Javascript / Ajax at den bare opdatere uden at den viser hvidst eller i ved hvad jeg mener... men altså kan man det ligesom n.dk netslottet. og habbo


Mvh. K



15 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 2 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hele ideen med AJAX er netop at lave det man kalder en asynkron metodekald fra klienten til serveren. Så brugeren kan samtidig brug webapplikationen som om intet er hændt mens AJAX koden henter det opdaterede fra serveren og opdaterer derefter de nødvendige dele af DOM-træet - alt sammen uden den der "blinkende side" opdatering der sker ved et normal postback af hele siden.



Indlæg senest redigeret d. 23.08.2007 13:01 af Bruger #4522
det med serveren, hmm jeg har en hjemmeside hos one.com ;P


Jeg tror lynhurtigt at dit website vil blive lukket af One.com hvis din chat får mange brugere og dermed også generer meget trafik og trækker mange resourcer!

så hvorn skal det virke, serveren kan godt stå hjemme hos mig har selv net og strøm


Det jeg foreslår er at du (hvis du kan) selv programmere en chatserver i eksempelvis Java eller C#, eller bruger Google til at finde et gratis produkt. Du vil ikke få lov at installere denne på One.com servere, så derfor er du nødt til selv at opsætte en server eksempelvis derhjemme - eller få den hosted ude i byen.

Det jeg siger er bare at det kommer aldrig til at performe godt at lave en chat med Ajax og JavaScript alene. Teknologien er ikke lavet til det.



Det du vil vide er om man kan lave en interaktiv chat med den fx?



jah nu jeg ikke helt familar med interaktiv ordet, men en chat så den ikke opdatere så det kan ses, eller høres, der er jo disse chatte som opdatere hel vinduet hvor det er helt hvidt og skal genloade alt, det ik fedt, så er der de tjekke som opdatere hvert sec og så kommer den opdaterings lyd konstant heller ikke fedt, så kan jeg med javascript og ajax lave en chat som ikke skal loade så den bliver hvid og begynder og larme og sådan.



Ja det kan du sagtens lave med JavaScript/AJAX. No problem.



Har hørt at Ajax vist skulle være istand til at lave sådan noget, men jeg ved det ikke.



Det kan sagtens lade sig gøre, men hvis du forventer et stort antal brugere på din chat, så vil det ikke komme til at skalere særlig godt ved brug af denne fremgangsmåde. Der skal du ind og have fat i en chatserver så du kan pushe data ud på klienten i stedet for at du skal stå og spørge serveren via AJAX hvert sekund, så slår du din webserver ihjel hvis du har et par tusind brugere der gør det.



men altså det er 100% muligt at lave noget lign n.dk netslottet og habbo ? med javascript og ajax som jeg forstår det er det et stort ja, det med serveren, hmm jeg har en hjemmeside hos one.com ;P ved godt de siger man ikke må køre store scripts som chatte og det, og penge ja jeg er sku ik rig bare en normal dansker :D

så hvorn skal det virke, serveren kan godt stå hjemme hos mig har selv net og strøm, så det vel bare at få hjemmesiden og min server til og arbejde sammen når de klikker på linket på min side så åbnes chatten, og så skal jeg lige hive x antal Coins brugere har fra chatten ud i hjemmesiden men det er vel ofcourse igen muligt med skill som javascript ajax, php, css, html.






håber nogle lyster til og svare ?



kan se jeg har misforstået lidt, det angående serveren, hva gør jeg så Thomas ?



<< < 12 > >>
t