ASP på en Mac?

Tags:    asp

<< < 12 > >>
Hej :)
Jeg har et simpelt spørgsmål: Kan man kode ASP på en Mac? hvad ja, hvordan så?



Ikke uden at bruge noget virtualisering som VirtualPC, vmWare etc.



Og på dansk? :)



At du kører Windows på din Mac, samtidig med du kører OS X i baggrunden.



Du kan ikke kode ASP på en Mac da de nødvendige værktøjer ikke findes til en Mac.

Du kan istedet installer vmWare eller VirtualPc som er en slags virtuel (dvs. kunstig) PC, og du kan så installere f.eks. Windows XP på den virtuelle PC (vmWare eller Virtual PC). Det vil sige at du kører Windows XP på en virtuel PC der kører på din Mac. Som du nok kan regne betyder det noget for hastigheden.

Hvis du har en ny Intel Mac, kan du installere Windows XP ved siden af OS X hvilket er langt at fortrække end ovenstående scenario.

Under alle omstændigheder så vil du dog sådan set arbejde i Windows, som bare kører på en Mac maskine.

Du kan selvfølgelig godt kode din ASP kode på Mac i en eller anden teksteditor, f.eks. BBEdit, TextMate etc., og så uploade koden til et webhotel/server. Men du kan som sagt ikke udføre ASP koden direkte på din Mac.



Her er en emulator der går det muligt at køre xp på din mac. http://www.vmware.com/products/desktop_virtualization.html en af mine venner bruger det og det kører glimrende.



kan man ikke.?! er det ikke bare et spørgsmål om at installere fx. Dreamweaver og så gemme filerne som .asp, smide dem på en server .??



kan man ikke.?! er det ikke bare et spørgsmål om at installere fx. Dreamweaver og så gemme filerne som .asp, smide dem på en server .??


Jo, så længe serveren kører Windows ;). Men hvis han vil afvikle koden lokalt skal han køre Windows.



Er der nogle gratis programmer til en 13årig dreng som mig? :)



kan man ikke.?! er det ikke bare et spørgsmål om at installere fx. Dreamweaver og så gemme filerne som .asp, smide dem på en server .??


Jo, så længe serveren kører Windows ;). Men hvis han vil afvikle koden lokalt skal han køre Windows.


Ved ikke med Mac, men man kan godt afvikle ASP kode på en ikke-windows server.. One.com bruger Linux på deres severe, og til at afvikle koden bruger de Suns Chili ASP (eller noget i den stil) ved bare ikke om det kan køre på Mac ;)

Jeg troede ikke der blev snakket om afvikling af kode, men skrivning af kode ;)



Jeg postede en emulator længere oppe så du kan køre Windows på din Mac uden at skulle lave dual boot.



<< < 12 > >>
t