Ingen blink ved sideskift

Tags:    javascript

Hey Udviklere!!

Jeg står og er igang med at kode min portfolio og vil gerne slippe for at siden blinker, og scroller op i toppen ved sideskift.

Så mit spørgsmål er, hvordan gøres dette, og er det nemt at hente indholdet ud fra en MySQL database med det?

Ser frem til jeres svar - Christian



8 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 4 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Kan du ikke lave noget onClick="element.style.display='none'" .?

Og så ligge alle dine MySql udtræk i nogle div's med forskellige ID?

Eks.
Fold kodeboks ind/udKode 


Koden er ikke testet, men håber du kan se hvad jeg mener. Det burde virke sådan der ;)



Når du siger, du leder efter et færdig script, som skal forhindre siden i at blinke, så kan man da kun relatere til et minimum af javascript. Så jeg synes, du skulle tage Simons råd til dig, eller i hvert fald kigge på det. Jeg har selv brugt samme teknik på min side til en fold-ud menu, jeg har.

Jeg ved godt hvad du mener, når du siger, JavaScript og Ajax ikke kan bruges til meget, fordi du ikke kender til det, men det er ingen undskyldning for ikke at arbejde med det. Før eller senere støder du alligevel ind i et problem, hvor en af ovennævnte skal involveres (fx. nu?), så du kan ligeså godt sætte dig ind i det.



Syntes ikke det er hensigtsmæssigt at gemme hele hjemmesidens indhold i en række divs og vise dem alt efter klik..

Start i stedet let ud med at lave en side, skal vi kalde den ajaxrequest.php.. Den skal kun have til formål at vise det "dynamiske" indhold.

Start evt med en overskrift(singleline) og noget indhold (html).

Få ajaxrequest.php til at vise sidens indhold ud fra et id. Så et request kommer til at se sådan her ud.

ajaxrequest.php?id=1 skal returnere (xml)
Fold kodeboks ind/udKode 


Herefter kan du med javascript kalde siden asynkront med et AJAX kald, og med ex xpath ligge indholdet i en række divs.

Husk der er en lang række ulemper ved at basere hele sin side på ajax - tror aldrig det har været meningen.

Herefter kan du så udbygge og tilføje mere data til dit xml request - så som hvilken side der er aktiv osv osv.

UPDATE : der skal stå CDATA og ikke bare DATA i xml'en, men kan ikke få lov at skrive det :)

/JJ



Indlæg senest redigeret d. 14.09.2007 16:21 af Bruger #5789
Hey.

Da jeg næsten intet ved om javascript eller Ajax, kan dette ikke bruges til særlig meget :(

Jeg havde håbet på nogle lå inde med et færdigt script som jeg kunne tilpasse lidt.

Men mange tak for jeres svar, nonetheless :)

Mvh. Christian



mit script er da færdigt.?

Det er bare ikke gennemtestet..



Ja, men jeg har ikke lyst til, som Jokke siger, at ligge hele min side i en række skjulte divs. Glemte måske at skrive dette i mit forrige svar :)



Indlæg senest redigeret d. 15.09.2007 20:34 af Bruger #7944
Det giver jo ikke nogen speciel forskel..
Der ligger jo ikke noget der ikke må ses i div's ..
Det indvirker blot positivt i, f.eks. at sideskiftene er meget hurtigere (hvis det drejer sig om en del grafik)..

Men skal du selvfølgelig selv bestemme ;)



Med mit indlæg mente jeg overhovedet ikke at sprogene er uduelige, blot at jeg ønsker et færdigt script da jeg ikke kan kode hverken Javascript eller AJAX, desværre :)

Ang. Simons løsning, så synes jeg ikke det er den måde jeg leder efter at bruge, plain and simple :)



t