flerdimentionelle arrays...?

Tags:    c++ delphi

User
Bruger #551 @ 17.11.01 16:59
Jeg har problemer med at deklerere arrays med to eller flere dimensioner...

mit konkrete problem er at jeg skal have en oversigt over spillere (playernames[]) og denne skal indeholde spillernummeret (ex: 1) og et navn... - spillernummeret er det samme som indekset..

da char variabler kun kan have en eller to "cifre", altså f.eks. F, skal denne også fungere som array...

hvordan gør jeg for at få det til at virke... hvad er den korrekte syntrax...?

playernames[][] ? - netop denne bliver reporteret som syntax-fejl af min compiler...



2 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 1 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
<quote>Jeg har problemer med at deklerere arrays med to eller flere dimensioner...

mit konkrete problem er at jeg skal have en oversigt over spillere (playernames[]) og denne skal indeholde spillernummeret (ex: 1) og et navn... - spillernummeret er det samme som indekset..

da char variabler kun kan have en eller to "cifre", altså f.eks. F, skal denne også fungere som array...

hvordan gør jeg for at få det til at virke... hvad er den korrekte syntrax...?

playernames[][] ? - netop denne bliver reporteret som syntax-fejl af min compiler...</quote>

jeg ved ikke havd du bruger, men i de fleste c++ programer, kan

char sagtens have flere en en eller to cifre det skal bare defineres.

char f[100]
nu kan variblen f have 100 pladser - 1 da den 100 plads bruges som
nulstring for til atfortælle at variablen ikke er længer, jeg har fået at vide at man højst bør lave varibeln på 500 da, man eller går ind i noget med windows, det er ikke sikkert det betyder noget, men hvis det gør får det katastrofale følger.

og du kan nem lave en varible med ande varibler

f.esk. i dit eksempel vil du med fordel kun bruge den varibel

struct player /*Opretter en selvdefiner variable*/
{
int playernumber;
char playernavn[50];

};

/*så skal du skrive flg. kode for at få et varible med din varibale type.*/
player playerdata[6]

/*nu har du et varible som heder player data, denne kan indholder op til 6 spiler, hvis du ændre talle for du fler.*/

/*for at komme i kontakt med varible, skriver du playerdata[1].playernavn="hans";
nu har du sat spilelr et navn til hans*/

enkelt eller hvad.

Thomas Christensen
:D



User
Bruger #551 @ 19.11.01 19:01
jeg havde nu håbet på at undgå stuctures, men lad gå... det blir nok sådan en så...



t