Stor efterspørgsel efter Linux-zombier

Tags:    it-nyheder

Skal maskiner erobres og misbruges, må det meget gerne være Linux-servere.

Læs hele nyheden her: http://www.udvikleren.dk/Redirect.aspx?mode=version2&id=1642



Zombier lever og har det godt – isæt på Linux-servere, skriver digi.no.

Under en sikkerhedskonference, sponseret af Microsoft, som for nylig blev afholdt i Santa Clara i Californien, fortalte Dave Cullinane, der er sikkerhedschef i eBay, hvordan firmaet havde gennemgået sine servere, for at finde ud af, hvordan trusselsbilledet så ud.

»Vi var meget overrakede over, at en stor del af rootkit-truslerne var rettet mod vores Linux.servere. Umiddelbart havde vi forventet, at vores Microsoft-bokse var de mest sårbare,« sagde Dave Cullinare på konferencen.

Det er ikke kun servere, der risikerer at blive omdannet til zombier. Masser af ganske almindelige pc'er, der sidder på en bredbåndsforbindelse, bliver inficeret og anvendes derefter til angreb mod andre computere.



Man kan vist sige sig selv, at Microsoft har en interesse i at få den historie ud.

Microsoft har det generelt med at fordreje rapporter og the like. Jeg kan som et eksempel berette om dengang jeg kontaktede Microsoft for nogle statistikker på omfanget af piratkopiering af Windows. Hun forklarede mig hvordan rapporten var blevet udfærdiget, og sendte mig et eksemplar som PDF. Forklaringen var simpelt, at man ved at sammenholde antallet af maskiner solgt uden OS med antallet af seperat solgte Windows licenser, kunne regne ud hvor mange der snød. Er jeg den eneste der synes det er en b0rked måde at regne det ud på? I bedste fald er den fejlagtig.



Man kan vist sige sig selv, at Microsoft har en interesse i at få den historie ud.

Microsoft har det generelt med at fordreje rapporter og the like. Jeg kan som et eksempel berette om dengang jeg kontaktede Microsoft for nogle statistikker på omfanget af piratkopiering af Windows. Hun forklarede mig hvordan rapporten var blevet udfærdiget, og sendte mig et eksemplar som PDF. Forklaringen var simpelt, at man ved at sammenholde antallet af maskiner solgt uden OS med antallet af seperat solgte Windows licenser, kunne regne ud hvor mange der snød. Er jeg den eneste der synes det er en b0rked måde at regne det ud på? I bedste fald er den fejlagtig.


Jeg ville ikke sige det er troværdigt, da der 100% er mange Linux-bokse iblandt.



t