Microsoft: Færre it-angreb med Vista end med XP

Tags:    it-nyheder

En computer med Microsofts nye styresystem Vista rammes af 60 procent færre infektioner med skadelig kode end en computer med styresystemet XP, hævder Microsoft.

Læs hele nyheden her: http://www.udvikleren.dk/Redirect.aspx?mode=version2&id=1692



Dette kan skyldes to ting:
1) Sikkerheden i Vista er blevet kraftigt forbedret i forhold til XP
2) Vista er endnu så ungt at udviklere af skadelig kode endnu ikke alle er omvendt til det nye system - hvorfor skulle de det, når störstedelen af deres ofre alligevel stadig bruger XP?

Jeg selv er overbevist om at det er en kombination af de to: Microsoft har uden tvivl fået mere styr på sikkerheden i Vista, men selv ikke det vil forhindre massere af malware-udviklere i at omgå sikkerhedssystemerne alligevel, når Vistas brugerskare bliver större og dermed mere attraktiv. Dette er ikke så meget Microsoft der er dårlige, som det er malware-folk der er dygtige.



Det er jo den evige kamp mellem det mest brugte software og malware producenterne.

Det system som bruges mest, har størts indkomstspotentiale for malware skribenter. Derfor skrives der self. mere malware til det system hvor der er flest brugere og derved bruges der mange flere kræfter på at finde sårbarheder i XP end i Vista og *nix.



Jeg er tilbøjelig til at være enig med Per - det er sgu nok en kombination af de to ting :)

Mvh.

Kasper (TSW)



Eller bare M$ der lyver?



Eller bare M$ der lyver?


Microsoft vil komme med halve sandheder, fordrejede billeder og undersøgelsesresultater baseret på statistikker med flawed logik. Men at lyve, vil være et meget, meget dårligt træk for dem, da ingen vil kunne forsvare det - selv ikke Microsofts fanskare.



Ah, nu må du lige... :P

At sige halve sandheder, fordrejede billeder og brug af forkerte data med vilje, lyder som ren løgn for sane people. Jeg vil dog ikke lige kommentere, hvad det vel betyde i retten.



t