Version2-læsere vil vælge Linux til ny computer

Tags:    it-nyheder

Fire ud af ti læsere af Version2.dk vil vælge Linux som styresystem på en ny computer, viser det foreløbige resultat af Version2's barometer.

Læs hele nyheden her: http://www.udvikleren.dk/Redirect.aspx?mode=version2&id=1700



Man kan da konkluderer noget som helst ud fra den undersøgelse. Fuldstændig i stil med at spørge venstres ungdom om hvem de ville stemme på til valget.

Det er da klart at version2's brugere er nogen der interesserer sig meget for computer. Spørger du nogen som ikke gør det vil de med stor sandsynlighed nok mere hælde mod Microsoft!



Man kan da konkluderer noget som helst ud fra den undersøgelse. Fuldstændig i stil med at spørge venstres ungdom om hvem de ville stemme på til valget.

Det er da klart at version2's brugere er nogen der interesserer sig meget for computer. Spørger du nogen som ikke gør det vil de med stor sandsynlighed nok mere hælde mod Microsoft!


Nu er det, at interessere sig meget for computer, jo langt fra altid det samme som at interessere sig for Linux. Derfor kan man da godt konkludere noget fra den undersøgelse:
Lidt mindre end halvdelen af Version 2's målgruppe, som primært består af computerkyndige, siger de gerne vil være fuldtids Linux-brugere.

Ud fra det kan man for eksempel lede, at Linux endnu ikke, selv hos computerkyndige, er halvvejs til at blive det foretrukne Desktop OS. - Men at der ikke er så langt igen som der har været.



Den lægger sig bare meget op at skulle kunne sige noget om hele det danske samfund. Og er det altså vigtigt at vide at denne undersøgelse ikke er repræsentativ.

Selvfølgelig siger en undersøgelse altid noget. Syntes bare der er for mange huller som gør undersøgelsen mindre relevant.

Per, du kan jo ikke sige at computer-kyndige ikke er mere interesseret i linux. Efter min mening tror jeg at de er det da konfigurering af linux ikke er for begyndere. Men ligegyldig hvad må man altså tage højde for alt, når man skal lave en repræsentativ undersøgelse.



Den lægger sig bare meget op at skulle kunne sige noget om hele det danske samfund. Og er det altså vigtigt at vide at denne undersøgelse ikke er repræsentativ.

Selvfølgelig siger en undersøgelse altid noget. Syntes bare der er for mange huller som gør undersøgelsen mindre relevant.

Per, du kan jo ikke sige at computer-kyndige ikke er mere interesseret i linux. Efter min mening tror jeg at de er det da konfigurering af linux ikke er for begyndere. Men ligegyldig hvad må man altså tage højde for alt, når man skal lave en repræsentativ undersøgelse.


Jeg har aldrig sagt, at computerkyndige som gruppe, ikke er mere interesseret i Linux generelt, end ikke-computerkyndige - selvfølgelig er de det. Ligesom frugt-entusiaster ofte er mere interesseret i eksotiske frugter, end ikke-frugt-entusiaster.

Ikke desto mindre viser undersøgelsen at selv ikke hos de computerkyndige, er Linux nået halvvejs til at blive det foretrukne OS. Hvis man sammenholder det med, at vi lige er blevet enige om at computerkyndige vil være mere tilbøjelige til at bruge Linux, viser undersøgelsen altså at Linux må anslås heller ikke er særligt interessant for ikke-computerkyndige, for øjeblikket.



Nu er spørsmålet om der overhoved kan konkluderes noget på undersøgelsen, f.esk i den aktuel afstemning til høje bliver det kun 98% hvis man lægger dem samme.

* Windows Vista
16 %
* Windows XP
19 %
* OS X
14 %
* Linux
46 %
* Andet
3 %

har ikke teste de andre i artiklen.



Det har nok nået at gøre med at de afrunder resultaterne ;).



t