.exe

Tags:    linux

Jeg har lige fået Ubuntu, og har været fint tilfreds med det. Dog undre jeg mig lidt over at jeg ikke kan åbne exe-filer. Jeg har nogle hjemmelavede programmer fra inden jeg fik ubuntu, men når jeg åbner dem siger den:

No application suitable for automatic installation is available for handling this kind of file.

Håber I kan hjælpe



.exe er et Windows-format. Men hvis du installerer Wine kan det være du kan køre programmet via det.



Men hvis .exe er windows, hvad bruger linux så? og kan linuxformater køre på windows?

Jeg bruger i øvrigt KDevelop, men kan ikke finde run nogle steder... Kan i hjælpe med det?



Oftest bruger Linux elf-formatet. Men Linux-programmmer har normalt ingen endelse så man kan ikke umiddelbart se det. Elf-filer kan ikke køre i Windows.



Execute Program - Shift+F9 (Build -> Execute Program)



Jeg har lige fået Ubuntu, og har været fint tilfreds med det. Dog undre jeg mig lidt over at jeg ikke kan åbne exe-filer. Jeg har nogle hjemmelavede programmer fra inden jeg fik ubuntu, men når jeg åbner dem siger den:

No application suitable for automatic installation is available for handling this kind of file.

Håber I kan hjælpe


Hej igen Jakob. Åbn Tilføj/Fjern og installer Wine. Derefter kan du være heldig at opleve at dine .exe-filer virker i Linux. Du skal dog ikke regne med at det er tilfældet hver gang.

Det smarteste er at du finder din source og compiler forfra til Linux.



t