It bliver sjoflet i valgkampen

Tags:    it-nyheder

Vælgerne vil hellere diskutere klassiske politiske temaer end teknik. Det sender it langt ned på listen over hotte valgemner.

Læs hele nyheden her: http://www.udvikleren.dk/Redirect.aspx?mode=version2&id=1719



Hvad de fleste ikke ved er, at stortset alt hvad de ellers bryder sig om, er dybt, dybt afhængig af en sund IT-politik. Det går ikke at sylte et emne, bare fordi man ikke ved så meget om det. - Jeg kan sagtens forstå hvorfor man gør det, though.



Efter min mening findes der jo også ting der er vigtigere end it-politik. Syntes det er logisk og ikke forkert at tage velfærdspolitiken først (eksempel)



problemet er, shafh, at for at de andre politiske mærkesager kan føres mest effektivt ud i livet, er det en ren og skær nødvendigt at vi har en kommunikationsmæssig infrastruktur, der fungerer. Derfor er IT-politik flintrende vigtigt.



Per Hansen: IT-politik er flintrene vigtig. Men er velfærd ikke også det? Og er udrigspolitik- og miljø-politik ikke også det?
IT-politik er da logisk nok da ikke noget man bruger som mærkesag. Der findes da langt vigtigere emner. Det er klart at IT-politikken også er altafgørerende for mange andre politiske emner, men det betyder da ikke at det er mest betydningsfuld.



Per Hansen: IT-politik er flintrene vigtig. Men er velfærd ikke også det? Og er udrigspolitik- og miljø-politik ikke også det?
IT-politik er da logisk nok da ikke noget man bruger som mærkesag. Der findes da langt vigtigere emner. Det er klart at IT-politikken også er altafgørerende for mange andre politiske emner, men det betyder da ikke at det er mest betydningsfuld.


Du har ikke forstået det jeg siger. Min pointe er at administrationen af alle andre mærkesagers praktiske udførelse er dybt afhængig af at statens IT-infrastruktur er effektiv.

Det nytter ikke noget at snakke vidt og bredt om at der skal styr på diverse områder, velfærd mm. hvis vi ikke gider bekymre os om at få teknikken bag til rent faktisk at kunne gøre det, ordenligt.

Det er det samme som at sidde og diskutere hvor meget vi skal tage for biletten til Titanic og hvordan vi gør skibet synke-sikker, uden at gide bekymre os om hvad de ansvarlige for at gøre skibet synke-sikker, skal bruge af værktøjer for at opnå den målsætning.



Vil give Per ret. Sygehus væsnet har altid skulle ringe f.eks. til et andet sygehus for at få udleveret en journal om tidligere behandling. Med et ordenligt IT infrastruktur ville det kunne spare tid, både for læger men også for patienter som kunne redes, ved at de kunne hente ALLE information direkte uden at skulle bede om det.



Vil give Per ret. Sygehus væsnet har altid skulle ringe f.eks. til et andet sygehus for at få udleveret en journal om tidligere behandling. Med et ordenligt IT infrastruktur ville det kunne spare tid, både for læger men også for patienter som kunne redes, ved at de kunne hente ALLE information direkte uden at skulle bede om det.

Problemet med det er det kan blive misbrugt.



Vil give Per ret. Sygehus væsnet har altid skulle ringe f.eks. til et andet sygehus for at få udleveret en journal om tidligere behandling. Med et ordenligt IT infrastruktur ville det kunne spare tid, både for læger men også for patienter som kunne redes, ved at de kunne hente ALLE information direkte uden at skulle bede om det.

Problemet med det er det kan blive misbrugt.

...Hvordan?



Jeg vil ikke mene det ville være mere usikkert end som det er nu. For lægen kunne jo stadig indhente dem uden du er til stede eller om der er brug for dem.



t