Forslag til forum: porting guide

Tags:    udvikleren.dk

når man opretter et nyt emne i forum, ville det være smart at have en lille besked øverst, som er forskellig fra forum til forum, og som giver en 1-2 linjers vejledning i at stille et godt spørgsmål. I HTML forummet kunne der fx stå:

"Post ikke din CSS kode, men upload i stedet siden og post et link. Husk at fortælle i hvilke browsere siden ikke virker."

Edit: Stavefejl i overskriften, der skulle have stået "posting guide".



Indlæg senest redigeret d. 18.11.2007 21:09 af Bruger #3143
Skide god ide. Det kan bare være sådan en lille note. Syntes i ny og næ der bliver postet nogle dårlige tråde.

Men altså bare i forhold til det eksempel som du kommer med, så er vejledningen kun vejledende ikke sandt. Syntes nu heller ikke man bør lade vær med at poste html-koder. Hvis det handler om et sted på siden så kan det sagtens postes. Og nogen har måske heller ikke adgang til at kunne uploade siden.



Kunne jeg godt se det smarte i. Man skal vel bare være forsigtig med guiden. Nybegyndere i CSS eller HTML ved nok ikke hvilke browsere deres kode ikke virker i. Tænker her på de 12 til 14 årige, som har CSS og/eller HTML som deres første sprog.



Kunne jeg godt se det smarte i. Man skal vel bare være forsigtig med guiden. Nybegyndere i CSS eller HTML ved nok ikke hvilke browsere deres kode ikke virker i. Tænker her på de 12 til 14 årige, som har CSS og/eller HTML som deres første sprog.

Så laver man bare enten <abbr> eller <acronym> med en lille forklaring.(En af dem er outdated så vidt jeg husker. Jeg vil have en update på den)



Et ordentligt skridt fremad var hvis trådenes Emner felter var mere udspecificeret, her er et par eksempler fra nogle tråde:
Gal på den igen!
Hjælp......
Hjælp!
newbii
er der nogen forklare mig bare lidt hvad disse folks problemer er?
Dette er godt nok de værste, men der er mange der ikke er ret meget bedre.



Det har vidst været oppe et par gange før. Især før lanceringen af den seneste version af udvikleren.dk her.

... Og forhåbendlig bliver der gjordt noget ved det nu? For det er jo trods alt kun noget information der skal formidles de rigtige steder.
Ved oprettelse af en bruger kunne det måske også være en ide, hvis man først og fremmest blev præsenteret for en række retningslinjer som var generelt dækkende. Sådan er det i hvert fald på mange øvrige sites.
For det er da lidt noget rod med de meget abstrakte emne-angivelser som #5 har angivet.
Men det har man jo snart vænnet sig til.



Jeg tror ikke at de retningslinjer vil hjælpe noget ved oprettelse af en bruger. Det er bare noget man scroller væk fra og trykker "accepter". Hvem her har læst Microsofts licensen ved installation af et af deres operativsystemer fx. Eksperten.dk er inde på noget af det rigtige ved at tjekke overskriften når der submittes.



At opdrage sine brugere er næsten lige så svært som at opdrage sine børn ;). Jeg vil ikke udelukke at det kunne hjælpe en smule at sætte nogle retningslinjer op før der postes, men som sammenligningsgrundlag kan jeg fortælle jer at jeg modtager minimum 4 mails med programmeringsrelaterede spørgsmål igennem Udvikleren.dk's kontaktformular pr. måned: http://www.udvikleren.dk/Contact.aspx - kan I se min pointe? :)

Mvh.

Kasper (TSW)



Indlæg senest redigeret d. 19.11.2007 17:21 af Bruger #1
Hvad så hvis du fjerner beskeden i den blå boks... får du så flere? :D
Det selvfølgelig umuligt at eliminere, men at reducere er vel realistisk?



Simon, ja så får jeg nok flere - hvor mange flere ved jeg dog ikke. Min pointe er blot at næsten lige meget hvad vi gør, så vil vi nok stadig se emner ala dem Troels skitserer :)

Mvh.

Kasper (TSW)



At opdrage sine brugere er næsten lige så svært som at opdrage sine børn ;). Jeg vil ikke udelukke at det kunne hjælpe en smule at sætte nogle retningslinjer op før der postes, men som sammenligningsgrundlag kan jeg fortælle jer at jeg modtager minimum 4 mails med programmeringsrelaterede spørgsmål igennem Udvikleren.dk's kontaktformular pr. måned: http://www.udvikleren.dk/Contact.aspx - kan I se min pointe? :)


Selvfølgelig kan man ikke eliminere det. Kender det selv ( http://mozilladanmark.dk/om/kontakt/ ). Men det er mit indtryk at man i over halvdelen af spørgsmålene i HTML forummet er nødt til at give svaret "kan du forklare dit problem lidt bedre?".

Jeg tror det er vigtigt at det ikke opstilles som regler, men som noget i retningen af "Hvis du vil have hurtigere svar", så spørgerne føler de vil få noget ud af at læse det der står.



t