Arto.dk omgår skoleboykot

Tags:    it-nyheder

Flere og flere folkeskoler har lukket for adgangen til Arto.dk, men nu har portalen åbnet en bagdør.

Læs hele nyheden her: http://www.udvikleren.dk/Redirect.aspx?mode=version2&id=1771



He he. Det vil da bare ikke tage lang tid før at censureringen så bare også inkluderer den side... :)

Men på den anden side. Forstår du godt arto. Er sku også udemokratisk



User
Bruger #80 @ 22.11.07 10:22
Shafh, den skal jeg lige have en gang mere... er det udemokratisk at folkeskoler blokerer for arto?
Skulle vi lige sætte os ned og nøje overveje formålet med landets folkeskoler?



På en måde kan jeg godt forstå at Arto raser over at blive blokeret for, når der ofte ikke er samme censur over for lignende sider.

men det er fandme ikke iorden at de laver en bagdør, så alle landes folkeskoleelever kan sidde og lave ingenting i timerne, istedet for at følge undervisningen.

De danske IT administratorere på folkeskolerne, kan ikke og BØR ikke holde øje med samtlige chatsider der findes på nettet, men det er deres opgave at blokere for de sider som de finder problematiske, altså de sites som bliver benyttet.

Derfor bør Arto også flette næbet og droppe deres fornyede adgang.

Arto skal dog have ros for én ting, de har meldt ud at skoler kan kontakte dem for at få blokeret Arto OG alle andre lignende sites.

men det de har gang i nu, er bare IKKE iorden!



Jeg er fuldstændig enig med det Ken skriver.

Jeg synes selv det var møg frustrerende da jeg gik i 8.-9. klasse (ikke længe siden) det var praktisk talt umuligt at lave noget de år, da hver gang vi kunne skrive et projekt på computerne, blev fyret op for arto, spil-sites og what-not.



Jeg mener umiddelbart at skolerne har ret til at lukke af for lige præcis de sider det passer dem - jeg kan sagtens forstå at Arto er kede af de mistede indtægter, men det ændrer ikke på at det er skolernes forbindelser, og dermed dem der bestemmer hvad der må ryge igennem.

Når det så er sagt, så er det fint med mig at Arto forsøger at omgå det. Jeg kan da sagtens forstå at de er mobsede over at de nu mister brugere til de sites som endnu ikke er store nok til at være blevet blacklistet af skolerne. At de svarer igen på den her måde kan ikke rigtigt pisse mig af - det er skolernes problem at sørge for at computerne bliver brugt til det de skal bruges til :)

Mvh.

Kasper (TSW)



Jeg er fuldstændig enig med det Ken skriver.

Jeg synes selv det var møg frustrerende da jeg gik i 8.-9. klasse (ikke længe siden) det var praktisk talt umuligt at lave noget de år, da hver gang vi kunne skrive et projekt på computerne, blev fyret op for arto, spil-sites og what-not.


Hvordan hindredede det din brug at computerne at de andre brugte tiden på arto?

Jeg synes ikke blokering er det rigtige, for det vil aldrig løse problemet. Det rigtige er at holde øje med brugen af computerne i timerne, og lade det være fuldstændigt åbent i frikvarterene.

Det virker kraftigt som om at skolerne ikke ved hvordan de skal håndtere mobning via siden og derfor bare blokerer for det i den tro at så sker der ikke mobning via siden. Selvfølgelig gør der det. De burde hellere tage fat i kernen af problemet, nemlig mobningen.



Jeg synes ikke blokering er det rigtige, for det vil aldrig løse problemet. Det rigtige er at holde øje med brugen af computerne i timerne, og lade det være fuldstændigt åbent i frikvarterene.

Problemet er bare lige det, at skolerne ikke ved hvordan de skal håndtere dette. Alle børn med lidt respekt for sig selv, kender til alt+tab og evt. multidesktops (specielt under *nix de få steder man bruger dette).



Hvordan hindredede det din brug at computerne at de andre brugte tiden på arto?


Det hindrede ikke min brug, men det er meget sværere at skrive en opgave for flere personer, når resten af din gruppe sidder og chatter/spiller.



Endvidere stjæler det også den crappy båndbredde der i hvert fald var en kæmpe begrænsning tilbage for år tilbage da jeg gik i folkeskolen ;)



Skolen kunne jo også bare blokere for alle sider undtagen sidder som de ønsker at give adgang til, så de fri for at skulle blokerer sider og bagdøre heletiden :). I praksis et omvendt filter, hvor filteret definere lovlige sider i stedet for ulovlige sider.



t