VB.NET simpelt chat program? Hjælp!

Tags:    vb.net

Halløj!
Jeg er midt i et større projekt i VB.NET, mere kan jeg ikke rigtig sige, da vi holder det rimelig tæt ved kroppen, selvom i nok aldrig kommer til at hører om det. Men jeg tænkte på at smide en simpel chat funktion ind, som skal kunne bruges over nettet. Det ville især være rart hvis der var nogle der kunne lave en artikel om det, lidt ligesom den der findes til Visual Basic 6.0, "et simpelt/avanceret chat program" her på siden.
Jeg forsøgte at se om jeg kunne bruge den, men da jeg ikke kan finde Winsock Control i Visual Basic 2008 Express, ja så føler jeg lidt at jeg er på herrens mark.
Anyways, håber der er nogle der kan hjælpe mig, da jeg gerne vil videre med mit projekt.

Glædelig jul.

Mvh Joakim

Hvis det skal være simpelt, chat og over nettet er det nemmeste nok at bruge Jabber protokollen.

Læs lidt op på emnet, registrer et par adresser og find så et .NET Jabber API ... jeg er sikker på at der er et derude.

Så behøver du ikke opfinde en ny protokol, du får løsninger på eventuelle firewall/proxy problemer og du kan chatte med andre end dit eget lille lukkede netværk.

Skal det være et lukket netværk kan du også finde en gratis (og åben) Jabber server og køre den ... du opretter brugere der selv og undlader at åbne mod andre Jabber servere.

God fornøjelse med projektet.

Super, det vil jeg straks kigge på ;)

Mvh Joakim

Nu skal du bare høre.

Det er ikke alle funktioner der er ude i toolboxen

Guide by my self: ;)

1. Rul helt op i toolboxen.
2. højreklik på "All Windows Forms".
3. Klik på "Choose items...".

Et nyt vindue åbnes.

4. Vælg "Com Components"
5. Rul ned og find "Microsoft Winsock Control, version 6.0 (SP6)"
6. Marker checkboxen ude i venstre side.
7. Klik "Ok"

Nu er "Microsoft Winsock Control, version 6.0 (SP6)" tilføjet i Toolboxen.
;)

Mvh.
Rasmus Eldrup.

t