Delphi spørgsmål, angående Flash og et spil.

Tags:    delphi

Hej udviklere.
Her er mine spørgsmål, de har ikke ret meget at gøre med hinanden, men har brug for hjælp til begge.
1. Flash Component
Når jeg starter et flash spil/animation i min Delphi form, er der nogen måde at gøre så at flash componentet auto sizer til den størrelse flash animationen rigtig er lavet til?
Hvis så, hvordan kan jeg gøre så formen følger med?
2. Spil Spørgsmål
Hvordan kan jeg lave så min character (figur) hopper når jeg klikker f.eks. W.
Ved godt hvordan man får den til at reagere på W, men har brug for hjælp til en "hoppe-kode".
- Møller



6 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 8 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hej udviklere.
Her er mine spørgsmål, de har ikke ret meget at gøre med hinanden, men har brug for hjælp til begge.

2. Spil Spørgsmål
Hvordan kan jeg lave så min character (figur) hopper når jeg klikker f.eks. W.
Ved godt hvordan man får den til at reagere på W, men har brug for hjælp til en "hoppe-kode".
- Møller

Taler vi stadigvæk om Delphi eller om Flash?
En metode at få en spiller til at hoppe på i platform stil kan gøres således.

Du skal have en tyngdekraftsvariable (tkf), samt en variable der repræsenterer spillerens vertikale hastighed (svh).

Når der trykkes 'w' sættes svh til f.eks. -10. I dit game loop lægger du tkf til svh i hver iteration. Desuden lægges svh til spillerens vertikale position. Så længe svh er negativ ryger spilleren opad, men så snart svh bliver positiv (hvilket den vil blive da du bliver ved med at lægge tkf til) ryger han nedad igen.
Du skal så mangler bare at tjekke når spilleren rammer jorden igen, hvor du vil sætte svh til 0.



2.:
Du skal vist ind i Flash for at lave hoppemetoden, så kan du evt. lige skrive det i ActionScript. Prøv en søgning på good-tutorials.com (:



Hvad Delphi-version har du, og hvad for et komponent bruger du til at have en Flash animation i din app? (:



Ahh, beklager jeg ikke gav info hehe.
Delphi 7 Enterprise
Og komponentet ligger under ActiveX ved navnet
ShockwaveFlash (ShockwaveFlashObjects_TLB)



Jeg takker Peter.
Og ja, det er stadig Delphi.

Må se om jeg kan få mixet noget kode sammen til det at hoppe :)



Okay. Det vil jeg gøre :)



t