Ingen efterfølger til C++

Tags:    it-nyheder

<< < 12 > >>
Der er ikke noget sprog, som kan al det, som C++ kan, siger lederen af standardiseringsgruppen bag sproget. Og den gamle kode kører stadig, tilføjer opfinder Bjarne Stroustrup.

Læs hele nyheden her: http://www.udvikleren.dk/Redirect.aspx?mode=version2&id=2017



Jeg har ellers hørt, at D er bedre på nogle punkter. Men, C++ har en rigtig god optimering (i hvert fald i forhold til Delphi).



D bliver stort set ikke brugt. Jeg har endnu ikke mødt nogen der faktisk bruger D. En forudsætning for at et sprog kan blive en succes er at det bliver brugt, f.eks. at der er nogen der laver 3. parts biblioteker til sproget.
Så C++ står fortsat meget stærkt inden for sit område.



Og hvorfor skulle der også bruges en "efterfølger"? Det er trodsalt ikke hele verden der er med på den kvalmende pop-bølge af web2.0, nye æraer og PR.

C++ virker, og virker ekstremt godt, og virker ufatteligt godt. Der er ikke problemer med C++ der retfærdiggør en "efterfølger". If it ain't broken, don't fix it.



Og hvorfor skulle der også bruges en "efterfølger"? Det er trodsalt ikke hele verden der er med på den kvalmende pop-bølge af web2.0, nye æraer og PR.

C++ virker, og virker ekstremt godt, og virker ufatteligt godt. Der er ikke problemer med C++ der retfærdiggør en "efterfølger". If it ain't broken, don't fix it.


Det var da godt nok et snæversynet indlæg.

Når du engang kommer til at arbejde med udvikling i det daglige vil du opdage at der er vigtigere ting end hvad der er "cool" og "sejt".

C++ har ved gud sit anvendelsesområde, og jeg skal på ingen måde forklejne dets fordele. Det er ganske godt når performance skal være king.

Men de fordele mange af de nye platforme giver over C++ er så store at størstedelen af alle nystartede softwareprojekter ikke er i C++, og C++ bliver mere og mere et nichesprog. Og der har intet med en "pop-bølge" at gøre, eller web 2.0, men almindelig udvikler-produktivitet.



Tja nu har jeg da kigget på C++ for længe siden, og jeg vil sige det er et religionsspørgsmål som med alt andet især inden for valg af sprog til udvikling / Web Udvikling :)




Tja nu har jeg da kigget på C++ for længe siden, og jeg vil sige det er et religionsspørgsmål som med alt andet især inden for valg af sprog til udvikling / Web Udvikling :)


Tjah...tjoh. Det ved jeg ikke om jeg er helt enig i :)

Der er flere faktorer der spiller ind.

For det første tror jeg ingen vil lave web-udvikling i C++ nu om dage.

Derudover har erfaring også noget at sige. Hvis du har et hold erfarne C++ programmører er der nok ingen grund til at de ikke skulle bruge C++ i deres projekter (igen såfremt det ikke er web-udvikling), ligeså med et hold C# programmører, Java programmører.

Derudover vil valget af sprog i visse tilfælde være dikteret at projektet.

Hvis f.eks. der skal udvikles et AAA-spil så er C++ den eneste mulighed. Skal der udviklet et 3D OpenGL program så er C++ eller C den oplagte mulighed. Skal der udviklet enterprise-software så vil valget nok være mellem Java eller C# osv.

Det handler jo om at bruge det rigtige værktøj til den rigtige opgave.

Det der er en religionskrig det er hvis man begynder at diskutere hvilket sprog det er "bedst" osv. Det er absolut meningsløst IMO :):)



Og hvorfor skulle der også bruges en "efterfølger"? Det er trodsalt ikke hele verden der er med på den kvalmende pop-bølge af web2.0, nye æraer og PR.

C++ virker, og virker ekstremt godt, og virker ufatteligt godt. Der er ikke problemer med C++ der retfærdiggør en "efterfølger". If it ain't broken, don't fix it.


Det var da godt nok et snæversynet indlæg.

Når du engang kommer til at arbejde med udvikling i det daglige vil du opdage at der er vigtigere ting end hvad der er "cool" og "sejt".

C++ har ved gud sit anvendelsesområde, og jeg skal på ingen måde forklejne dets fordele. Det er ganske godt når performance skal være king.

Men de fordele mange af de nye platforme giver over C++ er så store at størstedelen af alle nystartede softwareprojekter ikke er i C++, og C++ bliver mere og mere et nichesprog. Og der har intet med en "pop-bølge" at gøre, eller web 2.0, men almindelig udvikler-produktivitet.


Snæversynet? Jeg siger, at C++ ikke har nogen efterfølger som det mest brugte sprog, og jeg siger, at der heller ikke er brug for en efterfølger... hvornår har jeg sagt, at der ikke er brug for andre sprog? :S



If it ain't broken, don't fix it.


Den kommentar driver mig til vanvid hver gang jeg hører den. Hele menneskets evolution er bygget på præcis det modsatte. Alt kan gøres bedre.



C++ er et godt sprog, ingen tvivl om det. Men det har, sammen med en masse andre sprog, et problem i forhold til den tid af hardware, som vi er på vej imod - langsommere CPU kerner, men flere af dem. Et interessant interview med Joe Armstrong og Mads Torgersen kan findes her:
http://channel9.msdn.com/ShowPost.aspx?PostID=351659



Og hvorfor skulle der også bruges en "efterfølger"? Det er trodsalt ikke hele verden der er med på den kvalmende pop-bølge af web2.0, nye æraer og PR.

C++ virker, og virker ekstremt godt, og virker ufatteligt godt. Der er ikke problemer med C++ der retfærdiggør en "efterfølger". If it ain't broken, don't fix it.


Det var da godt nok et snæversynet indlæg.

Når du engang kommer til at arbejde med udvikling i det daglige vil du opdage at der er vigtigere ting end hvad der er "cool" og "sejt".

C++ har ved gud sit anvendelsesområde, og jeg skal på ingen måde forklejne dets fordele. Det er ganske godt når performance skal være king.

Men de fordele mange af de nye platforme giver over C++ er så store at størstedelen af alle nystartede softwareprojekter ikke er i C++, og C++ bliver mere og mere et nichesprog. Og der har intet med en "pop-bølge" at gøre, eller web 2.0, men almindelig udvikler-produktivitet.


Snæversynet? Jeg siger, at C++ ikke har nogen efterfølger som det mest brugte sprog, og jeg siger, at der heller ikke er brug for en efterfølger... hvornår har jeg sagt, at der ikke er brug for andre sprog? :S


Hmm. Måske snæversynet var et forkert ord. Kortsigtet er nok bedre.

Du siger at C++ ikke har bruge for nogen efterfølger. Og det mener jeg bestemt det har. Ikke fordi C++ er dårligt, men fordi vi har brug for noget bedre.

Lad mig igen understrege at C++ er et skide godt sprog til de områder som det mestrer, men der er altid brug for udvikling, også af computersprog.

Programmering og softwareudvikling er stadig i kravle-stadiet - se bare på alle de bugs og fejl der er i software. Vi må sku videre :bounce:



<< < 12 > >>
t